علت خون مخفی در ادرار

4.7/5 - (37 امتیاز)

علت خون مخفی در ادرار و راه تشخیص آن

یکی از مشکلات پنهانی که هر کدام از ما ممکن است به آن دچار باشیم خون ادراری می باشد که بدون شک می تواند خبر از مشکلات مهمی در داخل بدن ما باشد. با این وجود بسیاری از ما نمی توانیم تشخیص دهیم که آیا خون مخفی در ادرار ما وجود دارد و اگر هم دارد علت خون مخفی در ادرار چیست ؟ از این روست که ما این مطلب را در اختیار شما قرار داده ایم تا 0 تا 100 علت خون مخفی در ادرار را برسی کرده و شیوه تشخیص آن را نیز بیان کنیم.

با ما در این صفحه همراه باشید.

خون ادراری چیست ؟

خون ادراری یکی از مشکلات نسبتا رایج در بین افراد می باشد که به دیده شدن خون یا سلول های خونی در ادرار گفته می شود. البته وقتی می گوییم این مشکل رایج می باشد به این معنی نیست که بی خطر است. بلکه هر گونه مشکل کوچکی در کلیه یا مجاری ادراری می تواند به خون ادراری منجر شود و از آنجایی که مشکلات کلیوی نادر نیست و در بسیاری از افراد وجود دارد ، خون ادراری نیز نسبت شایع می باشد.

تفاوت خون مخفی و خون ادراری چیست ؟

خون مخفی در ادرار یکی از انواع خود ادراری یا هماتوری می باشد. در حقیقت خونی که در ادرار وجود دارد می تواند به دو دسته تقسیم شود. در نوع اول خون به طور واضح در ادرار دیده می شود و رنگ ادرار را تغییر می دهد. اما در بسیاری از مواقع خون در ادرار مشخص نیست بلکه در آزمایش های ادراری دیده می شود. بدیهی است که خون ادراری مخفی نیز نشانه هایی دارد که ما در این مطلب به آن می پردازیم پس با ما همراه باشید.

علت خون مخفی در ادرار

منظور از خون مخفی در ادرار چیست ؟

اگر تا کنون آزمایش ادرار داده باشید ممکن است به شما اعلام شود که در ادرار شما خون دیده می شود. اما خود نمی توانید تغییر رنگی در ادرار خود احساس کنید. در این صورت خون مخفی در ادرار شما وجود دارد یعنی سلول های خونی در ادرار دیده می شود که می تواند از علت خون مخفی در ادرار نشئت بگیرد. این علت ها چیست ؟ ما در ادامه به طور کامل آن ها را برای شما برسی می کنیم.

10 علت خون مخفی در ادرار

به طور عمده علت خون مخفی در ادرار از مشکلات مجاری ادراری ناشی می شود که از این رو از اهمیت زیادی برخوردار میباشد چرا که در این مجاری ارگان های بسیار مهمی وجود دارد که آسیب های آن باید مورد برسی قرار بگیرد. در ادامه این علت ها را به طور کامل برای شما شرح می دهیم :

عفونت ادراری

اولین علتی که باعث به وجود آمدن خون مخفی در ادرار می شود عفونت های ادراری می شود. باکتری ممکن است از لوله تخلیه کننده ادرار وارد این مجاری شود و به مثانه برسد. در چنین حالتی ممکن است در آزمایش هایی که انجام می دهید خون دیده شود که در این صورت با روش هایی مانند تجویز آنتی بیوتیک و … درمان می شود.

عفونت کلیوی

این نوع عفونت ادراری که پیلونفریت نیز نامیده می شود می تواند یکی از علت های وجود خون مخفی در ادرار باشد. عفونت کلیوی زمانی رخ می دهد که باکتری ها از جریان خون وارد کلیه ها می شوند. همچنین باکتری ها می توانند از یک جفت لوله که کلیه ها را به مثانه متصل می کنند، به نام حالب، به کلیه ها منتقل شوند. عفونت های کلیه می توانند همان علائم مرتبط با ادرار را ایجاد کنند که سایر عفونت های ادراری می توانند ایجاد کنند. اما احتمال ایجاد تب و درد در ناحیه پشت، پهلو یا کشاله ران بیشتر است.

سنگ کلیه یا سنگ مجاری ادراری

موادی که جذب کلیه ها می شوند می توانند کریستال هایی را روی دیواره کلیه ها یا مثانه تشکیل دهند که بدون شک می تواند از علت خون مخفی در ادرار باشد. این سنگ ها می توانند در کلیه یا مجاری ادراری ایجاد شوند اما اغلب بدون درد هستند. اما اگر باعث انسداد شوند یا از طریق ادرار از بدن خارج شوند، می توانند صدمات زیادی داشته باشند. این سنگ ها می توانند هم باعث خون مخفی و هم باعث خون ادراری اشکار شوند اما در هر صورت باید مورد پیگیری قرار بگیرند.

بزرگی پروستات

وقتی پروستات از حد عادی خود بزرگ تر می شود به مجرای ادرار فشار وارد می کند و تا حدی جریان ادرار را مسدود مینماید . با بزرگ شدن پروستات، به مجاری ادراری فشار وارد می شود که در نهایت علت خون مخفی در ادرار می باشد. همچنین پروستات می تواند موجب عفونت ایجاد کند که علائم مشابهی خواهد داشت.

بیماری کلیه

یکی از علائم شایع گلومرولونفریت که یک بیماری کلیه است وجود خون مخفی در ادرار می باشد که بدون شک با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نمی باشد. این بیماری باعث التهاب قسمتی از کلیه می باشد که در نهایت از علائم آن می توان به وجود خون در ادرار اشاره کرد.

علت خون مخفی در ادرار

سرطان کلیه

از دیگر علت های مهم وجود خون در کلیه بدون شک سرطان کلیه می باشد که از مشکلات جدی بوده که باید در اسرع وقت شناسایی و به درمان آن پرداخته شود. شما می توانید در خصوص کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان کلیه بر روی لینک رو به رو کلیک کنید : سرطان کلیه

بیماری های ارثی

خوب است بدانید که گاهی علت خون مخفی در ادرار مشکلات ژنتیکی است که سلول های قرمز خونی نشئت می گیرد. همچنین یک سندروم کلیوی که باعث آسیب به رگ های کوچک کلیه می شوند می توانند به و دیده شدن خون در ادرار شما بیانجامد.

آسیب کلیوی

آیا می دانید که ضربه یا انجام کار های سنگین می تواند به آسیب های کلیوی منجر شود که در نهایت موجب می گردد که خون مخفی و یا آشکار در کلیه شما دیده شود. با این وجود فراموش نکنید که این امر باید توسط متخصص این کار تشخیص داده شود.

استفاده از دارو

آیا می دانید برخی از دارو هایی که استفاده می کنید می تواند علت خون مخفی در ادرار باشد؟ دارو هایی مانند آنتی بیوتیک های یا پنیسیلین می توانند موجب خون در ادرار شود. همچنین دارو های ضد سرطان نیز می تواند موجب خون در ادرار شود. در آخر اگر از دارو ها ضد انعقاد خون استفاده می کنید می توانید انتظار داشته باشید که گاها خون در ادرار شما دیده شود. از این رو در برسی علت این مشکل حتما به این نکته توجه نمایید.

ورزش سخت

اگر ورزش های سخت مخصوصا ورزش هایی که در آن تماس زیاد می باشد انجام می دهید می توانید انتظار داشته باشید که خون در ادرار شما دیده شود. برای مثال ورزش هایی که در آن احتمال وارد شدن ضربه به مثانه یا ضربه به کلیه وجود دارد می تواند منجر به خون ریزی در مجاری ادراری شود که در نهایت موجب می شود خون مخفی در ادرار شما شکل بگیرد.

البته فراموش نکنید تشخیص علت خون مخفی در ادرار با متخصص می باشد. اما ممکن است شمایی که از وجود این خون در ادرار خود خبر ندارید هیچوقت برای چک کردن ادرار خود هیچ آزمایشی ندهید و به  هیچ متخصصی مراجعه نکنید. از این رو اگر از نشانه های زیر برخوردار بودید حتما برای چک کردن ادرار خود به متخصص مراجعه کنید :

نحوه تشخیص علت خون مخفی در ادرار

ابتدا باید بگوییم که خون ادراری امروزه تنها به کمک آزمایش ادرار مشخص می گردد. اما چه زمان باید برای پیگیری علت خون مخفی در ادرار اقدام کنیم ؟ اگر این نشانه ها را در خود مشاهده کردید حتما برای برسی کلیه و مجاری ادراری خود اقدام نمایید :

  1. سوزش ادرار
  2. درد پهلو ها
  3. درد در زمان دفع ادرار
  4. درد در قسمت پایین تنه
  5. تغییر رنگ ادرار
  6. تکرر ادرار
  7. احساس ادرار مکرر
  8. پر ادراری

همچنین به طور کلی به شما پیشنهاد می کنیم که چک آپ کلی بدن خود را فراموش نکنید مخصوصا اگر در خانواده خود ارث مشکلات کلیه و مجاری ادراری دارید.

علت خون مخفی در ادرار

برای درمان خون ادراری چه کنیم ؟

ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه در خصوص علت خون مخفی در ادرار نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم که در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر نشانه های فوق در شما ظاهر شده است پیشنهاد می کنیم که در سریع ترین زمان با یک اورولوژیست صحبت کنید و برای دریافت نوبت از بهترین متخصص در این زمینه نیز کافیست بر روی این لینک یا نوبت دهی آنلاین در بالای این صفحه کلیک کنید.

آیا خون مخفی در ادرار خطرناک است ؟

بله این مشکل می تواند خطرناک باشد از این رو باید تشخیص و درمان آن را جدی بگیرید.

برای درمان خون ادراری به کجا مراجعه کنیم ؟

شما به تخصص اورولوژی برای درمان این مشکل نیاز دارید.

چگونه یک متخصص اورولوژی خوب پیدا کنیم ؟

این صفحه به سادگی این امکان را برای شما میسر کرده است پس با ما همراه باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *