درمان سرطان کلیه

4.7/5 - (62 امتیاز)

درمان سرطان کلیه

بدون شک سرطان در هر عضوی از بدن که باشد نگرانی های زیادی برای شما به وجود می آورد و می تواند زندگی شما را تا مدت های زیادی تحت تاثیر قرار دهد. اما سرطان بر خلاف اسمی که  دارد در بسیاری از مواقع می تواند درمان های زیادی دارد مخصوصا اگر در مراحل اول مورد توجه قرار بگیرد. از این روست که در خصوص بیماری سرطان کلیه و درمان سرطان کلیه باید اطلاعاتی داشته باشیم تا در صورت وقوع آن به موقع بتوانیم از آن جلوگیری کنیم.

برای کسب اطلاعات دقیق در خصوص درمان سرطان کلیه و جدید ترین راه درمان آن با ما در این صفحه همراه باشید و به کسب اطلاعات کامل در این زمینه بپردازید.

منظور از سرطان کلیه چیست ؟

هنگامی که سلول های رشد بافت های کلیه تکثیر خارج از حد معمولی داشته باشند توده ای را تشکیل می دهند که شکل دهنده تومور کلیوی می باشد که در بین ما سرطان کلیه نیز گفته می شود. اما باید بدانید که سرطان کلیه زمانی به وجود می آید که این توده تغییر رویه داده و به ما بقی قسمت های بدن و اعضا دیگر نیز سرایت پیدا می کند که در این صورت ما با سرطان کلیه و توده بدخیم رو به رو می شویم که در ادامه بیشتر در خصوص آن توضیح می دهیم.

چه زمان سرطان کلیه اتفاق می افتد ؟

به طور کلی سلول های هر بافتی یک روند مشخص شده برای رشد و تولید دارند. اما این رشد سلولی می تواند از حالت عادی خارج شود. در حقیقت سرطان و تومور های سرطانی ناشی از تولید بیش از اندازه سلولی در هر بافتی ناشی شود که در کلیه نیز شامل می شود. بدیهی است که این سلول های سرطانی گسترش پیدا می کنند و از این روست که سرطان مراحل مختلفی دارد که هر کدام از خطرات خود برخوردار می باشد.

انواع سرطان کلیه

خوش خیم یا بد خیم بودن کلیه که روش های درمانی خاص خود را دارد در خصوص مراحل رشد این بیماری می باشد. اما این سرطان می تواند در قسمت های مختلفی رخ دهد که در این صورت در دسته انواع مختلفی قرار میگیرد که به این شرح می باشد :

  1. سرطان کلیه RCC : این نوع سرطان یکی از رایج ترین انواع سرطان کلیه می باشد که معمولا به صورت تک تومور در رگ های ریز و کوچک سطح کلیه ایجاد می شود و تقریبا نزدیک به 85 درصد از سرطان های کلیه مربوط به این نوع از انواع آن می باشد.
  2. سرطان کلیه Transitional : در این نوع سرطان کلیه معمولا در محل اتصال لوله حالب به کلیه شروع می شود و همچنین می تواند برخی از قسمت های مثانه را نیز درگیر کند. در این نوع سرطان که بین 6 تا 7 درصد انواع آن رایج است در ناحیه نزدیک به لگن ایجاد می شود.
  3. سارکوم کلیه : این نوع از کلیه یکی از نادر ترین انواع بیماری های کلیوی می باشد که در 1 درصد موارد دیده می شود اما اگر رخ دهد بسیار خطرناک است و ایجاد آن در برخی از بافت همبند موجب می شود که امکان درگیری استخوان و برخی از ارگان های دیگر بدن وجود دارد.
  4. تومور ویلمز : در نهایت یکی از نوع های خاص سرطان کلیه که در بین کودکان شایع است که در آن 5 درصد کودکان به آن مبتلا می شوند.

البته سرطان این عضو از بدن و به طبع درمان سرطان کلیه می تواند از انواع دیگری نیز برخوردار باشد که در زیر مجموعه این دسته ها گنجانده می شود. در نهایت این پزشک متخصص است که تشخیص می دهد که نوع سرطان شما از کدام نوع می باشد.

مراحل پیشرفت سرطان کلیه

یکی دیگر از تقسیم بندی انواع تومور کلیوی که در تعیین راه درمان سرطان کلیه از اهمیت زیادی برخوردار می باشد منظور از مرحله ای است که هم اکنون این تومور در آن قرار دارد که بر اساس فاکتور های زیر اندازه گیری می شود :

  • محل قرار گیری تومور
  • اندازه تومور
  • درگیر شدن غدد لنفاوی
  • درگیر شدن سایر اندام های بدن

بر اساس فاکتور های بالا می توان سرطان کلیه را در مراحل زیر تقسیم بندی کرد :

مرحله اول سرطان کلیه :

در این مرحله تومور به اندازه 7 سانتی متر است و خوشبختانه هیچ عضوی را درگیر نکرده است. این تومور همچنان در داخل کلیه شما قرار دارد و از این رو غدد لنفاوی شما را نیز تحت تاثیر خود قرار نداده است و از این روست که در این مرحله درمان سرطان کلیه یا همان تومور کلیوی ساده تر انجام می شود.

مرحله دوم سرطان کلیه :

در این مرحله از سرطان کلیه همچنان تومور خوش خیم است اما بزرگتر شده است و قسمت های دیگری از کلیه را نیز درگیر است. با این وجود این تومور همچنان سایر اندام ها و غدد لنفاوی را درگیر نکرده است. با این وجود در این مرحله اندازه تومور از 7 سانتی متر بالاتر رفته است و شرایط کمی وخیم تر می باشد.

درمان سرطان کلیه

باید بدانید که برخی از توده ها به طور کلی غیر سرطانی می باشند یعنی در بدن پخش نمی شوند که در این حالت درمان سرطان کلیه بسیار ساده و آسان می باشد.

مرحله سوم سرطان کلیه :

در این مرحله ما به سرطان کلیه رسیده ایم یعنی حالتی که تومور داخل کلیه خارج شده است و در حقیقت قسمت های دیگری را نیز درگیر کرده است. در این حال تومور به رگ های اصلی خونی رسیده است و می تواند ورید کلیوی ، بافت های اطراف آن و حتی غدد لنفاوی را درگیر خود کند که در این صورت بسیار خطرناک است.

نباید فراموش کنید که درگیر شدن غدد لنفاوی می تواند عامل اصلی پخش سرطان در کل بدن هر کسی باشد !

مرحله چهارم سرطان کلیه

در این مرحله گسترش تومور در خارج از بدن شدید تر شده است و غدد فوق کلیوی را درگیر خود کرده است. در این مرحله هم غدد لنفاوی و هم سایر اعضا بدن که دور تر از کلیه نیز می باشند می توانند درگیر شوند که از این رو این مرحله از سرطان کلیه بسیار خطرناک و بدیهی است که درمان سرطان کلیه در این مرحله دشوار تر و سخت تر می باشد.

آیا سرطان کلیه درمان دارد ؟

بله ! این بیماری قابل درمان است البته باید در نظر داشته باشید که شیوه و قطعیت درمان سرطان کلیه بستگه به مرحله ای است که تومور در آن قرار دارد. در حقیقت اگر در مراحل ابتدایی باشید می توانید این بیماری را به طور کامل حذف کنید اما اگر بیماری پیشرفت کرده باشد در این صورت بدیهی است که درمان آن سخت تر و دشوار تر می باشد و در برخی از موارد صرفا امکان متوقف کردن آن وجود دارد.

درمان انواع سرطان کلیه

بدیهی است که بهترین شیوه درمان این بیماری باید توسط پزشک مشخص شد و نمی توان به طور کلی در خصوص آن اظهار نظر کرد. اما باید در نظر داشته باشیم که در هر صورت رویکرد درمان سرطان خوش خیم و بدخیم همیشه متفاوت بوده است و از این رو باید روش های متفاوتی برای آن نیز در نظر گرفت.

درمان سرطان کلیه خوش خیم

معمولا سرطان هایی که در داخل کلیه باقی می مانند راحت تر حذف می شود. بله زمانی که کلیه و سرطان آن همچنان در مراحل ابتدایی می باشد و شروع به تکثیر نکرده است یا به طور کلی از نوع سرطان های خوش خیم می باشد می توان آن هارا خارج کرده و یا از روش های مختلف در خود کلیه از بین برد که بدون شک این روش قطعی درمان سرطان می باشد.

درمان سرطان کلیه بد خیم

معمولا وقتی سرطان کلیه در کل بدن مخصوصا در غدد های لنفاوی پخش می شود درمان آن کمی دشوار تر است چرا که برای درمان دیگر تمرکز بر روی کلیه نیست بلکه بر روی یافت های سرطانی می باشد که در کل بدن پخش شده اند و فلذا برای درمان آن گاها باید سلول های کل بدن را مورد حمله قرار داد که بدیهی است هم دشوار تر می باشد و هم عوارض بیشتری به همراه دارد.

در ادامه روش های درمان سرطان کلیه را به تفصیل بیان می کنیم.

انواع راه های درمان سرطان کلیه

روش های شناخته شده ای که برای درمان این بیماری به کار گرفته می شود به این شرح می باشد :

جراحی کلیه

یکی از رایج ترین شیوه های درمان سرطان کلیه که معمولا برای این مشکل در مراحل مختلف امکان پذیر می باشد مربوط به جراحی می باشد. جراحی را می توان به دو شکل انجام داد :

  1. در زمانی که بیماری هنوز چندان پیشرفت نکرده است معمولا قسمتی از کلیه که تومور در آن قرار دارد برداشته می شود.
  2. در مواردی که بیماری رشد کرده است کل کلیه به همراه سایر قسمت های درگیر شده مانند غدد و رگ های سرطانی برداشته می شود تا این بیماری درمان شود.

درمان سرطان کلیه

روش Ablation

در این روش تنها با سرما و یا عبور جریان الکتریسیته سعی می شود که این بیماری درمان شود. به کمک این روش پزشک شما سوزنی را به بافت سرطانی می رساند و با گاز سرما سلول های سرطانی را از بین می برد. همچنین با عبور جریان الکتریسیته نیز امکان دارد که این روش درمانی صورت بگیرد که از این روش معمولا برای درمان سرطان کلیه خوش خیم استفاده  می شود.

رادیو درمانی

این روش زمانی پیشنهاد می شود که امکان درمان و یا کنترل سرطان کلیه به روش های دیگر وجود ندارد. به کمک این روش روند رشد سرطان متوقف می شود و درد ناشی از سرطان نیز کاهش پیدا می کند که از این رو موثر واقع می شود.

دارو درمانی

این روش نیز زمانی پیشنهاد می شود که جراحی یا سایر روش های درمان سرطان کلیه جواب نمی دهد. در چنین شرایطی دارو هایی تعیین می شود که رشد سلول های خونی را به طور کامل متوقف می کند یا پروتئینی که سلول های سرطانی از آن تغدیه می کنند قطع می شود که می تواند در درمان موثر باشد اما بدون شک کل سلول های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

خود درمانی ایمنی یا ایمیون تراپی

در این روش سیستم ایمنی بدن به کمک دارو های خاص بالا می رود و سلول های سرطانی بدن به شیوه خاصی توسط سلول های دیگر شناسایی می شوند که در نهایت موجب می شود با حمله به این سلول ها موجب از بین رفتن سلول های سرطانی شوند. این روش معمولا یا در کنار جراحی مورد استفاده قرار بگیرد و یا به عنوان یک روش مستقل به حساب بیاید.

بهترین راه درمان سرطان کلیه

در خصوص بهترین راه درمان سرطان کلیه تا حدودی شرایط بیماری تاثیر گذار است. باید میزان پیشرفت توده , نوع آن و حتی شرایط جسمی خود بیمار نیز در نظر گرفته شود در غیر این صورت نمی توان یک روش خوب و مناسب را برای درمان این بیماری پیدا کرد. در هر صورت مراجعه به یک متخصص حرفه ای در این زمینه بهترین پیشنهاد پیش روی شما می باشد تا به سادگی بتوانید راه حقیقی و واقعی درمان این بیماری را پیدا کنید.

نشانه های سرطان کلیه چیست ؟

سرطان کلیه یک نشانه هایی دارد که شما را آگاه می کند که یکی از سیستم های بدن شما به خوبی کار نمی کند. این نشانه ها باید به دقت در نظر گرفته شود چرا که اگر سرطان پیشرفت کرده باشد بدون شک درمان سرطان کلیه نیز دشوار تر است. به همین علت بهتر است که این بیماری در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده شود :

  1. خون ادراری (برای کسب اطلاعات در خصوص وجود خون در ادرار کلیک کنید)
  2. مشاهده شدن توده در ناحیه کلیه
  3. درد در یکی از پهلو های بدن
  4. خستگی مفرط
  5. احساس ناخوشایند بودن دائمی
  6. کاهش اشتها
  7. کاهش وزن
  8. تب با درجه پایین
  9. درد در استخوان ها
  10. کم خونی
  11. کلسیم بالا

درمان سرطان کلیه

در صورت داشتن حتی برخی از این علائم فورا برای یک چکاپ کلی آماده شوید. حتی پیشنهاد می شود که پیش از بروز هر گونه علامت سرطانی چکاپ های خود را جدی بگیرید تا قبل از اینکه نشانه های سرطان به سراغ شما بیاید شما برای درمان حتی کوچک ترین مشکل پیش قدم شوید.

دلایل ایجاد سرطان کلیه چیست ؟

اگر این دلایل را شناسایی کنید می توانید خود با رعایت برخی از آن ها به درمان سرطان کلیه بپردازید و از ایجاد آن در بدن خود جلوگیری نمایید :

  1. سیگار کشیدن
  2. چاقی
  3. فشار خون بالا
  4. سابقه خانوادگی
  5. پرتودرمانی
  6. تغییرات ژن (جهش)
  7. کمپلکس توبروس اسکلروزیس
  8. بیماری فون هیپل-لیندو (VHL)

تومور کلیه چقدر خطرناک است ؟

سرطان و تومور چه خوش خیم باشد و چه بدخیم باید درمان شود و می تواند خطرناک باشد. در حقیقت حتی توده های خوش خیم نیز لزوما همیشه خوش خیم نمی مانند بلکه ممکن است روزی از حالت خوش خیم بودن خارج شده و کل بدن را درگیر کنند. از این رو باید گفت که درمان سرطان کلیه را جدی بگیرید و حتما برای آن در زمان مناسب و با اولین نشانه ها اقدام نمایید.

سرطان کلیه چگونه تشخیص داده می شود ؟

روش هایی که به کمک آن در مراحل ابتدایی وجود سرطان و بعد از آن مکان قرار گیری ، میزان پیشرفت و ابعاد آن تشخیص داده می شود به این شرح می باشد :

  1. نمونه گیری از ادرار
  2. آزمایش خون
  3. سی تی اسکن
  4. ام ار ای
  5. سونوگرافی
  6. نمونه برداری و یا بیوپسی

این نمونه ها گاهی نیز به طور مجموعه ای تجویز می شود که در خصوص توده اطلاعات کامل و دقیقی به دست آید. نباید فراموش کرد که تشخیص درست نصف درمان سرطان کلیه می باشد از این روست که پزشک حساسیت زیادی در این حوزه به خرج می دهد.

در چه مرحله نشانه های سرطان کلیه نشان داده می شود ؟

معمولا سرطان یک شبه به وجود نمی اید و شاید یک پروسه زمان بر باشد. از همان ابتدا برخی نشانه های کوچک مانند خون ادراری می تواند شما را اگاه کند که کلیه از سیستم طبیعی خود خارج شده است. اما وقتی کار به مراحلی مانند استخوان درد می رسد یعنی کمی تومور پیشرفت کرده است. با این وجود در هر زمان که نشانه های سرطان را متوجه شده اید برای درمان ان اقدام کنید تا پزشک تشخیص دهد برای درمان سرطان کلیه در چه مرحله ای می باشید.

سرطان کلیه در چه سنی شایع است ؟

معمولا سرطان کلیه به جز در مورد خاصی از آن که برای کودکان 5 ساله می باشد برای افراد 65 تا 74 ساله رخ می دهد و از این رو از بیماری های شایع در دوران کهنسالی می باشد. با این وجود اگر ارث سرطان در خانواده خود را دارید همیشه در میانسالی خود چکاپ های دوره ای را جدی بگیرید و حتی کوچک ترین مشکل یا نشانه را جدی بگیرید تا با مشکل خاصی رو به رو نشوید.

چگونه از سرطان کلیه جلوگیری کنیم؟

برخی از موارد می باشد که بر روی سرطان کلیه تاثیر می گذارد اما به طور دقیق نمی توانیم بگوییم که علت واحد سرطان کلیه چیست. از این روست که در خصوص جلوگیری از سرطان کلیه نیز نمی توان اظهار نظر دقیق کرد. با این وجود داشتن یک سبک زندگی سالم که در آن استعمال دخانیات و همچنین مصرف بیش از انداره مواد شیرینی ، غذا های پر چرب و نمک … از کلیه های خود و مشکلات آن تا حدودی جلوگیری نمایید.

برای درمان سرطان کلیه به کسی مراجعه کنیم ؟

درمان و برسی بیماری های کلیه و سیستم گوارش بر عهده اورولوژیست می باشد. انواع درمان هایی که چه وابسته به جراحی و چه وابسته به دارو درمانی یا سایر روش های مربوطه می باشند می توانند توسط اورولوژیست مورد برسی و درمان قرار بگیرند. شما می توانید برای تماس و دریافت نوبت از یک متخصص اورولوژیست در تهران از طریق این صفحه بر روی نوبت دهی آنلاین کلیک کنید و به سادگی به کسب اطلاعات در این زمینه بپردازید.

البته با تماس با ما نیز می توانید در خصوص اخذ نوبت اقدام نمایید.

درمان سرطان کلیه

خطرات عدم تشخیص درمان سرطان کلیه

همانطور که فوقا نیز گفتیم اگر سرطان کلیه درمان نشود پیشرفت می کند و می تواند برخی از مهم ترین قسمت های بدن مانند دو غده لنفاوی و فوق کلیوی را درگیر کند که از این رو امکان پخش شدن آن در کل بدن وجود دارد و برای سلامتی شما مشکلات زیادی را به وجود می آورد. از این روست که اهمیت دارد در زمان درست این بیماری را تشخیص دهیم و به درمان سرطان کلیه بپردازیم.

برای این کار حتما از یک سنی به بعد چکاپ های دوره های خود را جدی تر بگیرید تا حد کوچک ترین نشانه از تومور ها در بدن شما شناسایی شود.

سوالاتی که باید از پزشک متخصص برای درمان سرطان کلیه بپرسید :

برای اینکه در خصوص بیماری خود به اطلاعات کامل دست پیدا کنید و همچنین برای درمان آن یک تصمیم درست اتخاذ کنید باید سوالاتی را در نظر داشته باشید که در خصوص وضعیت شما اطلاعات دقیقی در اختیارتان قرار می دهد. این سوالات به این شرح می باشد :

  1. سرطان کلیه من از چه نوعی است ؟
  2. محل قرار گیری تومور کجاست ؟
  3. آیا تومور در بدن پخش شده است ؟
  4. این تومور در چه مرحله ای می باشد ؟
  5. راه های درمان سرطان کلیه که باید انجام شود چیست ؟
  6. در خصوص درمان و شیوه مقابله با این بیماری چه پیشنهادی دارید و چگونه آن را پیش بینی می کنیم ؟

البته به طور معمول خود پزشک در این زمینه اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار می دهد اما در هر صورت باید در نظر داشته باشید که اطلاعات دقیق در خصوص این سوالات ذکر شود.

سخن آخر در خصوص درمان سرطان کلیه

ما در این صفحه سعی کردیم تا هر آنچه در خصوص درمان سرطان کلیه نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم و شما را از اهمیت آن اگاه کنیم. از این رو امیدواریم این مطلب را جدی بگیرید و هر گونه بیماری که در خصوص سیستم کلیوی و دفع ادرار شما می باشد را چر اهمیت تلقی کنید. در آخر امیدواریم که با داشتن یک سبک زندگی سالم بتوانید از کلیه و سیستم ادراری خود محافظت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *