وجود خون در ادرار

4.4/5 - (55 امتیاز)

وجود خون در ادرار مردان

شاید یک روز عادی از خواب بلند شده اید و متوجه شده اید که رنگ ادرار شما به طرز غیر معمولی تغییر کرده است و از حالت طبیعی و عادی خود خارج شده است. این می تواند یکی از نشانه های وجود خون در ادرار شما باشد که تا حدودی باید جدی گرفته شود. اما مهم ترین نشانه های وجود خون در ادرار چیست ؟ خود وجود خون در ادرار نشانه چیست و از چه مشکلاتی خبر می دهد ؟ ما در این مطلب همراه شماییم که 0 تا 100 این موضوع را برای شما برسی کنیم. 

پس اگر می خواهید بدانید وجود خون در ادرار نشانه چیست و چگونه باید آن را تشخیص دهید با ما در این صفحه همراه باشید و به کسب اطلاعات لازم بپردازید.

منظور از خون در ادرار چیست ؟

هماتوری یا خون ادراری اصطلاح پزشکی وجود خون در ادرار می باشد که هم به مردان و هم به بانوان اختصاص دارد.

ایجاد خون در ادرار می تواند خبر از یک بیماری خطرناک بدهد و حتی یک بار در زندگی رخ دهد و پس از آن به پایان برسد. چرا که این مشکل از دلایل بسیار زیادی نشئت می گیرد که در ادامه به طور کامل آن را برسی می کنیم. همچنین باید بدانید که معمولا خون ادراری می تواند به شکل های مختلفی خود را نشان دهد که برسی آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد :

  1. انواع نشانه وجود خون در ادرار
  2. ادرار خونی توده ای

اگر رنگ ادرار شما تغییر کرده است و به رنگ های صورتی یا قرمز آن را مشاهده می کنید هماتوری در بدن شما به صورت توده ای خود را نشان داده است یعنی خون بدون ابزار و تجهیزات مشخص در ادرار شما قابل مشاهده می باشد.

ادرار خونی میکروسکوپی

گاهی ممکن است خون ادراری در بدن شما از نوع میکروسکوپی باشد. یعنی شما بدون چشم مسلح نمی توانید ان را مشاهده کنید. در این حالت تنها چیزی که می تواند وجود خون در ادرار مردان یا بانوان را تایید کند آزمایشگاه و تجهیزات تخصصی آن می باشد در غیر این صورت مشخص نمی شود !

این سوال به وجود می آید که چگونه بفهمیم هماتوری میکروسکوپی داریم یا خیر ! انجام ازمایش های دوره ای در این جا از اهمیت زیادی برخوردار می شود که بتوانید این موارد را شناسایی نمایید.

  وجود خون در ادرار

7 علت وجود خون در ادرار ؛ وجود خون در ادرار نشانه چیست ؟

ادرار می تواند تحت عوامل و دلایل زیادی خونی شود که برخی از آن ها خطرناک و برخی دیگر نیز طبیعی می باشد و چندان جدی نمی باشد. از این رو ما مهم ترین دلایل وجود خون در ادرار مردان را در کتگوری های زیر دست بندی کرده ایم که می توانید از آن استفاده کرده و بهره مند شوید :

خوب است بدانید که خون ادراری می تواند ناشی از انزال مردانه یا اجابت مزاج هم در مردان و هم در بانوان ایجاد شود و از این رو علت های زیر را می توانیم در پاسخ به این سوال که وجود خون در ادرار نشانه چیست به پاسخ های زیر دست یابیم :

1.عفونت

از مهم ترین و شایع ترین دلایل هماتوری را خون ادراری بدون شک عفونت می باشد که این عفونت می تواند از قسمت های زیادی نشئت بگیرد. که این ارگان ها می تواند شامل مجاری ادراری ، کلیه یا مثانه باشد که عفونت آن ها به وجود خون در ادرار منجر می شود.

هماتوری که در نتیجه این مشکل ایجاد می شود هم به صورت توده ای و هم به صورت میکروسکوپی می باشد و که به همراه آن می توانیم سوزش ادرار و درد در هنگام آن را شاهد باشیم. از این رو اگر هماتوری شما به صورت میکروسکوپی باشد اما سوزش ادرار داشته باشید حتما باید یک آزمایش ادرار بدهید.

2.سنگ مجاری ادراری

یکی دیگر از مهم ترین دلایل وجود خون در ادرار می تواند سنگ کلیه ، حالب و مثانه باشد. کریستال هایی که در این قسمت ها رشد می کند می تواند موجب خون ادراری و درد بسیار زیادی در ناحیه کلیه یا مثانه ایجاد کند. اگر در هنگام ادرار دچار سوزش و درد زیادی شده اید و حتی با فشار مجبور به ادرار کردن شده اید می توانید انتظار داشته باشید که در ادرار شما خون دیده شود.

3.مشکلات پروستات

در حقیقت یکی از مهم ترین مشکلاتی که می تواند وجود خون در ادرار در مردان را تثبیت کند بدون شک بزرگ شدن پروستات در آقایان می باشد. در مردانی از میان سالی عبور کرده اند بزرگ شدن پروستات تا حدودی طبیعی می باشد. این غده از غدد بدن در پشت مثانه و در نزدیکی مجاری اداری قرار دارد که بزرگ شدن آن بدون شک می تواند به این مجاری فشار بیاورد. از این رو ادرار کردن سخت می شود ، حتی مانع از تخلیه کامل مثانه می شود و حتی می تواند به خون ادراری منجر شود.

4.بیماری های کلیوی

بیماری های کلیوی می تواند در موارد نادر تر به وجود خون در ادرار منجر شود. اگر کلیه شما بیمار باشد یا التهاب داشته باشد می تواند موجب خون ادراری شود که گاهی از خود بیماری های کلیه نشئت می گیرد و گاهی از موارد دیگر مانند دیابت ناشی می شود.

همچنین در کودکان 6 تا 10 ساله که به یک اختلال عفونی دچار می شوند می تواند این مشکل ایجاد شود که البته به کمک آنتی بیوتیک ها این مشکلات در هر قشری کمتر دیده شود و در نتیجه هماتوری که در اثر مشکلات کلیه به وجود می آید به مراتب محدود تر و کمتر شود.

وجود خون در ادرار

5.سرطان

یکی از مهم ترین دلایل وجود خون در ادرار که نشانه مهم می باشد و باید به آن توجه زیادی کنید سرطان می باشد. متاسفانه سرطان در مجاری ادراری شما مانند سرطان پروستات ، سرطان مثانه و حتی سرطان کلیه ناشی شود. متاسفانه در مراحل ابتدایی سرطان این خون دیده نمی شود و معمولا با پیشرفته تر شدن این بیماری می توانیم متوجه وجود خون در ادرار شویم.

در این زمان بیش از پیش انجام آزمایش های دوره ای اهمیت پیدا می کند که پیش از آن که با نشانه های خون ادراری رو به رو شویم از وجود مشکلات در این ارگان ها آگاهی پیدا کنیم

6.مصرف برخی دارو ها

ممکن است وجود خون در ادرار در مردان و بانوان در نتیجه عوارض برخی از دارو ها باشد که برای مثال اسپرین به عنوان یکی از رقیق کننده ها خون می تواند هماتوری را در خون ایجاد کند. برخی دارو های دیگر که می تواند موجب ایجاد خون در ادرار شود به این شرح می باشد :

  1. پنیسیلین
  2. سایر رقیق کننده های خون
  3. دارو هایی که برای درمان برخی از انواع سرطان مورد استفاده قرار میگیرد.

از این رو اگر با برخی از نشانه های وجود خون در ادرار رو به رو شده اید دارو هایی که مصرف می کنید را چک نمایید و علت را از جهت نیز جویا شوید.

7.دلایل دیگر

برخی از بیماری ها و سندروم های خاص که می تواند به طور طبیعی به رقت خود منجر شود می تواند موجب هماتوری شود. برای مثال هموفیلی که یک بیماری مربوط به انعقاد خون می باشد می تواند این مشکل را به دنبال داشته باشد.

مهم ترین مواردی که وجود خون در ادرار می تواند از نشانه های آن باشد را به تفصیل گفتیم. اما ادامه این مطلب را از دست ندهید چرا که اطلاعات مهم تری نیز وجود دارد که باید از مطلع باشید.

وجود خون در ادرار چگونه تشخیص داده می شود ؟

ابتدا باید بدانید که این پزشک متخصص است که می تواند خون ادراری را تشخیص دهد. برای تشخیص این بیماری باید موارد زیر در نظر گرفته شود :

  1. آیا رنگ ادرار شما تغییری داشته است ؟
  2. آیا در زمان ادرار دچار درد یا سوزش می شوید ؟
  3. آیا در ادرار خود تا کنون لکه خون یا لخته خون مشاهده کرده اید یا نه ؟
  4. نتیجه نمونه برداری از ادرار شما به چه شکل می باشد.
  5. وجود باکتری در ادرار و همچین خون در آن می تواند خبر از مشکلات فوق دهد.
  6. همچنین آزمایشاتی مانند سی تی اسکن نیز می تواند در تشخیص بیماری های ناشی در این زمینه باشد.

از این رو مجموعه از معاینات و آزمایشات است که می تواند در آخر یک نتیجه قطعی در این زمینه بدهد که حتما باید توسط متخصص برسی شود.

وجود خون در ادرار

چه زمان برای وجود خون در ادرار باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

باید بدانید که هماتوری می تواند دلایل بسیار ساده و بی خطری داشته باشد و بر عکس دلایل بسیار مهم و خطرناکی داشته باشد که در نهایت منجر به بیماری های بسیار جدی شود. از این رو با کمترین نشانه ای که از خون در بدن خود می بینید باید برای عیب یابی آن به پزشک مراجعه کنید و به هیچ عنوان آن را پشت گوش نیندازید.

همچنین به شما پیشنهاد می کنیم که برای تشخیص وجود خون در ادرار مردان هر از گاهی آزمایش های ادراری بدهید و چکاپ های دوره ای را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

همچنین اگر نشانه های زیر را در کنار مواردی همچون سوزش ادرار مشاهده کرده اید حتما با یک پزشک مشورت نمایید :

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تب
  • لرز
  • درد در پهلو، کمر یا شکم

درمان وجود خون در ادرار مردان

بدیهی است که درمان هماتوری می تواند بسته به علت ایجاد این مشکل در قدم اول دارد که اولا باید توسط پزشک متخصص شناسایی شود و همچنین بهترین روش درمان این مشکل نیز توسط پزشک مشخص گردد. برای مثال اگر این مشکل در نتیجه سنگ کلیه عارض شده باشد روش های زیادی برای درمان سنگ کلیه است که می تواند درمان هماتوری را نیز متفاوت کند. شما می توانید نشانه های سنگ کلیه را با کلیک بر روی این لینک مشاهده  کنید.

چرا باید به وجود خون در ادرار اهمیت دهیم ؟

وجود خون در ادرار می تواند خبر از سرطان بدهد یا حتی مشکلاتی در پروستات مردان را به عنوان نشانه خود بروز دهد. از این رو بدیهی است که باید به آن توجه کنید. مخصوصا زمانی که نشانه های هماتوری به طور مداوم عارض می شود باید بیشتر توجه داشته باشید که حتما باید آن را پیگیری کرده و در اسرع وقت به درمان آن بپردازید.

فراموش نکنید بسیاری از بیماری های مجاری ادراری و کلیه که می تواند در نهایت به هماتوری منجر شود در نارسایی کلیه و بیماری های ارگان مهم تری نیز تاثیر داشته باشد.

چگونه از وجود خون در ادرار جلوگیری کنیم ؟

شما برای کاهش احتمال مبتلا شدن به هماتوری می توانید روش های زیر را به کار بگیرید :

  1. برای درمان یا جلوگیری از عفونت های ادراری باید مقدار آب زیادی مصرف کنید ، بهداشت ناحیه تناسلی را رعایت کنید و مهم تر از آن در انجام روابط جنسی خود دقت داشته باشید و پس از آن حتما آب زیادی مصرف کنید.
  2. برای درمان سنگ کلیه نیز یا باید به روش های جراحی و یا دارو درمانی سنگ کلیه روی بیاورید و برای جلوگیری از سنگ کلیه نیز سعی کنید آب زیادی مصرف کنید. همچنین مصرف غذا های پر نمک را نیز محدود کنید.
  3. و در آخر برای جلوگیری از سرطان مجاری ادراری مهم است و از رفتار های مخرب مانند سیگار و … دوری نمایید.

پزشک متخصص وجود خون در ادرار کیست ؟

شما برای برسی وضعیت مجاری ادراری و درمان وجود خون در ادرار باید به یک اورولوژیست مراجعه کنید. این تخصص می تواند با برسی تمامی ارگان های مجاری ادراری و همچنین مشکلات دستگاه های تناسلی به شما کمک کند. اگر به دنبال بهترین اورولوژیست در تهران می گردید می توانید به کمک این صفحه اقدام کنید و با کلیک بر روی نوبت دهی آنلاین به کسب اطلاعات لازم در این زمینه بپردازید.

آیا وجود خون در ادرار خطرناک است ؟

به قطع نمی توان گفت که آیا خون ادراری خطرناک است یا خیر اما بدیهی است که شما نباید نسبت به ان بی تفاوتی باشد چرا که حتی اگر از مشکلات ساده ای مانند دفع شن و … ناشی شود باز هم باید برسی شود چرا که می تواند مشکلات بعدی برای شما ایجاد کند.

سخن آخر در خصوص وجود خون در ادرار مردان

ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه در خصوص این سوال که وجود خون در ادرار نشانه چیست و چگونه باید به درمان آن بپردازیم اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیار شما قرار دهیم. در آخر امیدواریم که با داشتن یک سبک زندگی سالم از این مشکلات به دور بمانید و دغدغه های مربوط به آن را برای خود کمتر کنید. اما اگر در هر صورت به این مشکل دچار شده اید فراموش نکنید که در اسرع وقت برای برسی آن پیگیری های لازم را انجام دهید و به یک اورولوژیست مراجعه کنید.

در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن نهایت استفاده را برده باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *