درمان ناباروری مردان

4.8/5 - (60 امتیاز)

درمان ناباروری مردان

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین هدف های آفرینش فرزندآوری و ادامه نسل می باشد و از این رو هم برای بانوان و هم برای آقایان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد که بتوانند قابلیت بارداری و باروری را داشته باشند. همانطور که امروزه بانوان زیادی از نابروری رنج می برند ناباروری مردان  نیز قابل مشاهده است و نگرانی های زیادی را به وجود می آورد و دغدغه پیدا کردن قطعی ترین درمان ناباروری مردان ایجاد می شود. اما واقعا قطعی ترین درمان ناباروری مردان چیست ؟

این سوال می تواند با راه های بسیار زیادی پاسخ داده شود که هر کدام به یک مشکل بر می گردد. ما در این مطلب سعی می کنیم تا به طور کامل این مشکلات را برای شما تبیین کنیم و راه درمان ناباروری مردان را توضیح دهیم پس این مطلب را از دست ندهید و با ما در این صفحه همراه باشید

منظور از ناباروری مردان چیست ؟

این سوال بدون شک یکی از مهم ترین سوال ها می باشد که در قدم اول به چه مشکلی مشکل ناباروری مردانه گفته می شود ؟ مشکل ناباروری در مردان در حقیقت یک اختلال در ناحیه تناسلی و یا اندام های تولید مثلی می باشد که موجب عدم باروری زن می شود. زمانی می توانیم بگوییم که یک مرد با مشکل باروری رو به رو است که پس از یک سال رابطه جنسی بدون محافظت همچنان بارداری رخ ندهد. در این زمان است که باید به سراغ متخصص این حوزه رفت و در خصوص علت و درمان ناباروری مردان جویا شد.

علت های ناباروری مردان چیست ؟

علت هایی که ناباروری مردانه از آن نشئت می گیرد در 4 گروه تقسیم بندی می شود که درمان ناباروری مردان نیز در ان ریشه دارد :

1.اختلالات هورمونی مربوط به غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس

این غده که در سر قرار دارد بسیاری از هورمون های مردانه بسیار مهم را ترشح می کند. دو هورمون دیگر نیز تحت عنوان  LH و FSH تولید می کند که در حقیقت باعث ترشح اسپرم مناسب می شود را تولید می کند. از این رو وقتی اختلالات و بیماری هایی در غده هیپوفیز به وجود می آید میزان اسپرم کاهش می یابد و در آخر موجب می شود تا زن باردار نشود.

2.مشکلات حرکتی اسپرم و عدم رسیدن آن به تخمک

همانطور که می دانید اسپرم ها ماهیت بالا رونده دارند و در مجرای تناسلی حرکت می کند تا به تخمک رسیده و باروری ایجاد کند. در نتیجه نا توانی اسپرم ها در تحرک و یا کم تحرکی آن ها ایجاد می شود که در نهایت موجب می شود که اسپرم به تخمک نرسد و در نتیجه بارداری به طور طبیعی ایجاد نشود که این علت بسیار شایع بوده و راه درمان آن با توجه به میزان شیوع آن بیشتر و راحت تر می باشد.

درمان ناباروری مردان

3.اختلال گنادی

همانطور که می دانید کار اصلی تخمدان ها و بیضه ها در آقایان و بانوان در آخر تولید هورمون های جنسی می باشد و این غدد ها در حقیقت غدد های جنسی محسوب می شوند که اختلال در آن ها اختلال گنادی محسوب شده و موجب عدم باروری مردان می شود. علت اختلال در این هورمون ها خود نیز بسیار متفاوت می باشد که باید توسط متخصص برسی شود تا درمان ناباروری مردان به درستی صورت بگیرد.

4.سایر علت ها

برخی از علت ها می باشند که به طور دقیق مشخص و معلوم نیست و شاید همین باعث می شود که برخی از ناباروری مردان قابل درمان نباشد. با این وجود برخی از علت ها نیستند که داخل گروه های بالا گنجانده نمی شوند ! با این وجود همچنان این علت ها قابل شناسایی و قابل درمان می باشند و شما می توانید با استفاده از علم روز به درمان این بیماری ها بپردازید.

خوب است بدانید که امروزه علم به قدری پیشرفت کرده است که ناباروری غیر ممکن و تقریبا ناباروری مردان تضمینی شده است کافیست متخصص و یک دکتر خوب در این زمینه پیدا کنید !

چرا ناباروری مردان ایجاد می شود ؟

علت های مختلفی موجب می شود که این بیماری ها برای شما ایجاد شود و در نهایت موجب ناباروری مردان می شود. شناسایی این علت ها موجب می شود که درمان به درستی صورت بگیرد پس حتما علتی که حدس می زنید موجب این مشکل شده است را به پزشک خود اطلاع دهد. در ادامه نیز برخی از این موارد را ذکر می کنیم :

  • التهاب و یا اورکیت بیضه ها که می تواند در نتیجه عفونت های باکتریایی ایجاد شود. همچنین علت تورم بیضه ها می تواند ناشناخته شود که باید توسط پزشک معاینه شده تا بهترین راه درمان نیز مشخص شود.
  • بیضه های غیرطبیعی که در از حالات عادی خود خارج شده اند می تواند علت های ژنتیکی یا طبیعی و محیطی داشته باشند که معمولا موجب ناباروری های ژنتیکی می شوند. برای درمان ناباروری مردان در این حالات پیشنهاد ویژه تری داده می شود که در نهایت باید توسط پزشک متخصص تجویز شود.
  • تورم رگ های درون کیسه بیضه یا واریکوسل که در نتیجه انسداد رگ خون رسانی در بیضه ها می شود که علت های آن متفاوت می باشد اما یکی از این علت ها می تواند انسداد طبیعی و ژنتیکی باشد که طبیعتا ممکن است به روش های جراحی درمان شود یا راه های دیگری برای درمان این مشکل پیشنهاد شود.

درمان ناباروری مردان

  • شرایط مادرزادی یا ژنتیکی که همانطور که گفتیم می تواند موجب مشکلات زیادی شود که یکی از آن ها کم شدن تعداد اسپرم ها می باشد.
  • اختلالات هورمونی که می تواند در نتیجه مصرف دارو های مختل کننده ، مشکلات ژنتیکی و حتی بیماری های عصبی و روانی ایجاد شود که در نهایت می تواند در میزان تولید اسپرم ، در تولید هورمون های جنسی و حتی در تغذیه رسانی به اسپرم ها نقش داشته باشد.
  • فتق و جراحی فتق بیضه ها که در نتیجه فشار بیش از اندازه روی عضلات ایجاد می شود و در نهایت باید جراحی شود که این جراحی می تواند به ناباروری مردان منجر شود.
  •  برخی از مخدر ها هستند که به طور مستقیم بر روی سیستم جنسی بدن شما تاثیر می گذارند و حتی برخی از برند ها سیگار می باشد که می تواند موجب عقیم سازی شما گردد ! این مخدر ها در دراز مدت موجب ناباروری مردان می گردد و روش درمان آن نیز دشوار تر می باشد.
  • همانطور که گفتیم برخی از بیماری ها می باشند که به طور مستقیم موجب عفونت های خاصی می شوند که در نهایت منجر به ناباروری مردان مر گردند ک هاری نیز یکی از این بیماری ها می باشد که در برخی از موارد موجب به ناباروری شده است.
  • رسیدن برخی از اشعه ها ، استشمام برخی از مواد صنعتی که می تواند بر روی سیستم جنسی و هورمون های شما تاثیر منفی بگذارد و در نهایت منجر به ناباروری مردان شود.
  • پوشیدن لباس های زیر و شلوار های تنگ که طبق تحقیقات یکی از دلایل آسیب رسیدن به بیضه ها و در نتیجه مشکلات جنسی می شود که ناباروری مردانه نیز یکی از علت های آن می باشد.
  • عفونت های شدید قبلی که منجر به انسداد شده باشند و در نهایت هم می تواند یکی از علت های بزرگ شدن و تورم بیضه ها شود و هم می تواند نوعا موجب بیماری های باروری مردانه شود.

خوب است بدانید که بسیاری از این بیماری ها اگر به موقع برای درمان آن ها اقدام شود موثر خواهد بود. همچنین برخی از آن ها بیماری محسوب نمی شوند بلکه صرفا مراقبت هایی است که باید از دستگاه های تناسلی خود انجام دهید.

  • زود انزالی که می تواند موجب شود تعداد اسپرم مورد نیاز برای باروری موجود نباشد و یا اسپرم ها قابلیت باروری نداشته باشند. این مشکل می تواند با کمک گرفتن از یک دکتر متخصص در این زمینه بدون کمترین مشکلی و در سریع ترین زمان ممکن حل شود.
  • نوع دیگری از مشکلاتی که می تواند منجر شود شما در طول یک سال صاحب فرزند نشوید مشکل بازگشت اسپرم به مثانه می باشد که در حقیقت مانع از رسیدن اسپرم به تخمک و بارور کردن آن می شود و طبیعتا درمان ناباروری مردان در این حال با درمان مشکل انزال بازگشتی حل می شود. یک اورولوژیست می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
  • بدیهی است که ناتوانی های جنسی می تواند ناباروری مردانه نیز به وجود بیاورد که اختلال در نعوظ نیز یکی از آن ها می باشد که به دلایل مختلفی رخ می دهد.

در آخر مشکلات زیر را نیز می توان از آخرین و مهم ترین علت های ناباروری مردان معرفی کرد.

  • عفونت مجاری ادراری که در آزمایش پی اس ای مشخص می شود و می تواند در اثر عدم رعایت بهداشت فردی و … ایجاد شود.
  • استفاده از بعضی از داروهای خاص که بر روی هورمون ها ، نعوظ ، انزال و … تاثیر منفی دارد و در نهایت موجب می شود که شما در باروری دچار مشکل شوید.
  • بیماری های مقاربتی که در نتیجه بی احتیاطی های جنسی ایجاد می شود و می تواند بسیار نتیجه منفی بر روی تمامی جنبه های زندگی شما داشته باشد. اینکه پس درمان بیماری مقاربتی درمان ناباروری مردان نیز انجام می شود تماما بسته به نوع بیماری می باشد.

یکی از بیماری های شایع مقاربتی که امروزه دیده می شود بیماری زگیل تناسلی می باشد که می توانید در خصوص آن با کلیک بر روی این لینک مطلع شوید : درمان اچ پی وی و زگیل تناسلی

آیا ناباروری مردان قابل درمان است ؟

همانطور که فوقا برای شما شرح داده ایم بیماری های مختلفی می تواند به ناباروری منجر شود که هر کدام جنبه های گوناگونی دارد. بر اساس نوع مشکل یا اختلالی که برای شما به وجود آمده است درمان ناباروری مردان شیوه متفاوتی ایجاد می کند و گاهی نیز غیر ممکن می شود. اما در هر صورت با توجخ به پیشرفت علم در عصر امروزی می توانید امیدوار باشید که بسیاری از بیماری های ناباروری درمان شود کافیست از همان ابتدا به یک متخصص خوب در این زمینه مراجعه نمایید.

درمان ناباروری مردان

3 روش جدید درمان ناباروری مردان

در آخر نوبت به اصلی ترین بخش این مطلب یعنی شیوه های درمان ناباروری مردان می رسیم که در دسته های مختلف دارودرمانی ، روش های تهاجمی و … می توان آن هارا گنجاند که سعی می کنیم در ادامه به طور کامل در خصوص آن ها اطلاعات مورد نیاز شما را قرار دهیم :

1.دارو درمانی ها :

اگر عدم باروری ناشی از عفونت های داخلی باشد بدیهی است که دارو های آنتی بیوتیک برای درمان تجویز می شود. در غیر این صورت بیماری ها دیگری مانند دارو های افزایش اسپرم دارو ، دارو های هورمونی و … تجویز می شود.

همچنین خوب است بدانید که معمولا پیش از جراحی از روش های دارو درمانی استفاده می شود تا در حد امکان از روش های تهاجمی جلوگیری شود. دارو های موجودی که برای درمان ناباروری مردان مورد استفاده قرار میگیرد به این شرح می باشد :

  • کلومیفن سیترات
  • منوتروپین
  • لتروزول
  • آنتی بیوتیک ها

2.جراحی ها :

جراحی ها یکی دیگر از روش هایی می باشند که در آن اسپرم تولید نمی شود و به رحم و تخمک نمی رسد. جراحی هایی که در این حوزه صورت میگیرد را می توان به چند مورد تقسیم کرد که به این شرح می باشد :

  1. رفع انسداد های عروقی
  2. رفع انسداد ها مربوط به دستگاه های جنسی
  3. خروج اسپرم و تخلیه آن از بدن که به طور کلی می تواند رایج ترین شیوه درمان ناباروری مردان باشد.

3.باروری آزمایشگاهی :

همانطور که فوقا نیز اشاره کردیم گاهی بی تحرکی یا عدم تحرک اسپرم منجر می شود که باروری تخمک صورت نگیرد و فرزندی ساخته نشود. در چنین حالتی است که یکی از روش های ساده درمان این مشکل استفاده از تلقیح در محیط آزمایشگاه یا حتی در محیط رحم به کمک تجهیزات تخصصی می باشد که برخی از مهم ترین های آن به این شرح می باشد :

انتقال بلاستوسیست یا تخمک به داخل لوله رحم :در این روش اسپرم و تخمک در محیط آزمایشگاه لقاح داده می شوند که در اینجا تخم شکل گرفته و تنها باید به دیواره رحم بچسبد تا رشد و نمو خود را به طور دقیق آغاز کند که پس از چند روز داخل رحم گذاشته می شود.

یکی دیگر از روش ها برای اسپرم هایی که قابلیت تحرک ندارند این می باشد که به کمک تجهیزات خاص اسپرم را به داخلی محل تخمک گذاری بفرستیم تا لقاح شکل گرفته و نطفه شکل بگیرد.

میکرواینجکشن یا تزریق اسپرم به داخل سیتوپلاسم(ICIS) و یا IVF برای لقاح : در این روش برای مردانی که دارای اسپرم ضعیف یا کم دارند تخمدان تحریک به تخمک گذاری می شود و در سیکل مشخص شده اسپرم به صورت تکی و یا به شیوه IVF وارد رحم می شود و در نهایت موجب تشکیل جنین می شود که درمان ناباروری مردان را به ساده ترین روش میسر می نماید.

با این وجود این روش هاست که ذکر کردیم امروزه امید به فرزند آوری بسیار بالا می باشد و در صورتی که موفق به فرزند آوری نشدید به هیچ عنوان نباید نا امید شوید بلکه برای درمان ناباروری مردان اقدام کنید و با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

درمان ناباروری مردان در ایران

بدون شک این سوال برای شما به وجود آمده است که آیا ناباروری مردان در ایران قابل درمان است ؟ بسیاری از روش هایی که فوقا برای شما گفتیم در ایران قابل درمان می باشد و می توانید آن ها را به کار بگیرید. خوشبختانه ایران از نظر موفقیت های درمانی در زمینه ناباروری بسیار خوب عمل کرده است و شما نیز می توانید با خیالی راحت تر و بدون نگرانی در این زمینه اقدام نمایید و به مشکلات خود پایان دهید.

درمان ناباروری مردان

هزینه درمان ناباروری مردان

معمولا روش هایی که برای درمان این بیماری ها به کار گرفته می شود تخصصی و دشوار می باشد و از تکنولوژی زیادی برخوردار می باشد و بدیهی است که در مراکز تخصصی نیز صورت میگیرد و از این روست که هزینه های درمان ناباروری مردان شاید مقداری بالا باشد. با این وجود برخی از روش ها مانند روش های دارو درمانی ها معمولا از هزینه های زیادی برخوردار نمی باشد و بیشتر این روش های جراحی یا آزمایشگاهی می باشد که کمی گران تر می باشد.

درمان ناباروری مردان چقدر طول می کشد ؟

وقتی وارد پروسه درمان بیماری ناباروری می شوید صبر اولین چیزی است که باید داشته باشید چرا که این مشکلات ممکن است با روش اول درمانی جواب ندهد و باید به سراغ روش های بعدی برویم تا در نهایت از یکی نتیجه مطلوب را دریافت کنید. از این روست که مدت زمان درمان ناباروری مردان تقریبی است و نمی توان به طور دقیق در خصوص آن اظهار نظر کرد.

آیا درمان ناباروری مردان تضمینی است ؟

متاسفانه در زمینه درمان ناباروری مردان همچنان نمی توان روش های درمانی را تضمینی دانست چرا که ممکن است برخی از آسیب های دستگاه ها و اندام های تولید مثلی به قدری جدی می باشد که نمی توان به درمان ان ها اقدام کرد. از این روست که شاید با وجود امتحان کردن راه های مختلف همچنان امکان باروری وجود نداشته باشد.

چگونه از ناباروری مردان جلوگیری کنیم ؟

علت های ژنتیکی که باعث می شود شما دچار این مشکل شوید قابل جلوگیری نمی باشد. هرچند تاثیرات دارو ها و عفونت ها نیز از کنترل ما خارج است اما برخی رفتار ها که معمولا ناباروری در مردان به صورت دائمی ایجاد می کند را کنار بگذارید تا از مهم ترین خصلت هر موجود زنده ای محافظت کنید : 

  1. از پوشیدن لباس های نا مناسب و تنگ جلوگیری کنید. 
  2. از مصرف دخانیات و الکل جلوگیری کنید.
  3. سبک زندگی سالمی داشته باشید و به تناسب اندام خود اهمیت دهید.
  4. وزن خود را مناسب نگه دارید. 
  5. و در نهایت مراقب رژیم غذایی خود باشید چرا که تمامی این عوامل تاثیر زیادی در مراقبت از این اندام ها دارد.

آیا درمان ناباروری مردان دشوار است ؟

می توان گفت که اندام های تناسلی آقایان از آنجایی که بیرونی است بیشتر در معرض آسیب های بیشتری قرار می گیرد و از حساسیت خاص خود نیز برخوردار می باشد. از این روست که می توان اذعان داشت درمان ناباروری مردان کمی دشوار و حتی دشوار تر از بانوان باشد. با این وجود می توان تا حدودی خاطر جمع بود که با طی کردن این مسیر دشوار در آخر شما می توانید به این مشکل پایان دهید.

چه چیزی خطر ناباروری مردان را بالا می برد ؟

سبک زندگی نا سالم بیشترین تاثیر را در ناباروری مردان دارد و می تواند حتی این مشکل را به طور دائمی برای شما ایجاد کند. عدم رعایت نظافت های شخصی , مصرف بیش از اندازه مواد غذایی مضر و استعمال دخانیات همه و همه می تواند ریسک نا باروری را بیشتر نماید. همچنین استفاده بی رویه از دارو هایی که  بر روی هورمون ها تاثیر می گذارد مانند دارو های ضد افسردگی و … نیز می توان این خطر ابتلا را بالا ببرد. 

تشخیص ناباروری مردان

همانطور که فوقا نیز گفتیم وقتی پس از یک سال نزدیکی محافظت نشده بارداری صورت نمی گیرد ناباروری وجود دارد اما تشخیص علت این ناباروری با ازمایش های گوناگونی صورت میگیرد که باید توسط متخصص این کار صورت بگیرد.

خوب است بدانید که در بسیاری از موارد درمان ناباروری مردان دشوار می شود چرا که در قدم اول تشخیص علت این مشکل سخت و دشوار تشخیص داده می شود و برخی از علت های ناباروری همچنان مجهول مانده است.

سخن آخر در خصوص درمان ناباروری مردان

ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه در خصوص درمان ناباروری مردان نیاز است را در اختیار شما قرار دهیم که امیدواریم از آن بهره برده باشید. اما باید در نظر داشته باشید که برخی از این اطلاعات تخصصی باید بر اساس شرایط شما توسط پزشک متخصص تعیین شود و از این رو به شما پیشنهاد می کنیم که حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید. این پزشک را نیز می توانید به کمک همین صفحه پیدا نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *