سرطان کلیه چیست

4.4/5 - (46 امتیاز)

سرطان کلیه چیست ؟ (نشانه ها ، درمان، راهکار ها 0 تا 100)

سرطان اسم ترسناکی می باشد که همه ما از شنیدن آن واهمه پیدا می کنیم و حتی نگرانی آن می تواند زندگی ما را به طور کامل مختل کند. اما سوال این است که سرطان کلیه چیست و آیا انقدر نگران کننده است ؟ ما در این مطلب قصد داریم تا 0 تا 100 این مشکل و نشانه های سرطان کلیه را برای شما شرح دهیم و هر آنچه در خصوص آن نیاز است بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

پس اگر می خواهیم بدانید که سرطان و نشانه های سرطان کلیه چیست این صفحه را به هیچ عنوان از دست ندهید.

سرطان کلیه چیست ؟

سرطان به طور کلی به بافت یا توده ای گفته می شود که در نتیجه بر هم خوردن الگو رشد سلول های یک منطقه به وجود می آید. در نتیجه اگر سلول های بافت کلیه از الگو رشد عادی و طبیعی خود خارج شوند به سلول های سرطانی تبدیل می شود که به مرور یک بافت توده ای ایجاد می کنند. این بافت می تواند خوش خیم یا بدبخیم باشد.

  1. سرطان کلیه خوش خیم توده ای است که پخش نمی شود و از کلیه خارج نمی گردد.
  2. سرطان کلیه بدخیم توده ای است که قابلیت پخش در بدن را دارد و می تواند بافت های غیر کلیوی و ارگان های دیگر بدن را نیز درگیر کند.

علت سرطان کلیه چیست ؟

همانطور که گفتیم وقتی الگو رشد سلول های یک بافت از حالت عادی خارج می شود آن بافت سرطانی می گردد. اما چرا این مشکل به وجود می آید ؟ عوامل زیادی در این موضوع تاثیر دارند که در ادامه مهم ترین های آن را ذکر می کنیم :

  1. مصرف دخانیات
  2. اضافه وزن و چاقی
  3. فشار خون بالا
  4. قند و دیابت
  5. رادیو تراپی (بانوانی که برای درمان سرطان اندام های تولید مثلی از این روش استفاده کرده اند)
  6. سابقه خانوادگی
  7. جهش یا تغییر ژنتیکی
  8. درمان طولانی مدت کلیه با دیالیز
  9. بیماری های ارثی کلیه که ممکن است به سرطان منجر شود.

همانطور که مشاهده کردید در پاسخ به این سوال که علت سرطات کلیه چیست باید مجموعه ای از عوامل محیطی و ژنتیکی در نظر بگیریم. همچنین بیماری های کلیوی مانند سنگ کلیه و … که درمان نشوند می توانند در تشدید علت به وجود آمدن این مشکل تاثیر گذار باشند.

نشانه های سرطان کلیه چیست

انواع سرطان کلیه چیست ؟

برای اینکه به طور کامل بدانیم سرطان کلیه چیست باید با انواع آن نیز آشنا شویم که بدون شک در مشخص کردن روش درمان این مشکل تاثیر زیادی دارد.

  1. کارسینوم سلول کلیه (RCC): این نوع از سرطان کلیه از شایع ترین انواع آن می باشد و 85 درصد از انواع سرطان های کلیه از این نوع می باشد. در این بیماری سلول کلیه معمولاً به صورت یک تومور در یکی از کلیه ها ایجاد می گردد، اما در آخر می تواند هر دو کلیه را تحت تاثیر قرار دهد.
  2. سرطان سلول انتقالی: این نوع از انواع سرطان کلیه نادر تر است و 6 تا 7 درصد از سرطان های کلیه از این نوع می باشد. این سرطان معمولاً در قسمت خاصی از کلیه و در محل اتصال حالب به کلیه تشکیل می شود که به آن لگن کلیه می گویند.همچنین این بیماری می تواند در حالب و مثانه شما نیز شکل بگیرد.
  3. سارکوم کلیه: این نادر ترین مدل سرطان کلیه است که در 1 درصد موارد دیده می شود. این نوع سرطان از نوع بدخیم می باشد که بافت های دیگر بدن نیز گسترش پیدا می کند. 
  4. Wilms Tumor : این نوع سرطان از سرطان های رایج بین کودکان می باشد که 5 درصد جمعیت را تشکیل می دهد.

علائم و نشانه های سرطان کلیه چیست ؟

قطعا تا این لحظه به این سوال که سرطان کلیه چیست پاسخ داده ایم. اما مهم تر از اینکه بدانیم این بیماری چیست باید بدانیم که چه علائمی دارد و ما چگونه می توانیم آن را از بین سایر بیماری ها جدا کنیم. از این روست که شناخت علائم و نشانه های سرطان کلیه از اهمیت زیادی برخوردار می باشد که ما در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم :

علائم و نشانه های سرطان کلیه خوشخیم

همانطور که گفتیم سرطان کلیه خوش خیم یک تومور در داخلی این ارگان می باشد که بدون شک درمان ان به نسبت تومور بدخیم راحت تر می باشد. با این وجود اهمیت دارد که در اسرع وقت علائم این بیماری را تشخیص دهید تا برای درمان آن به یک متخصص مراجعه نمایید :

  1. خون ادراری
  2. سوزش ادرار
  3. درد در ناحیه پهلو
  4. بر آمدگی در سمت کلیه ها

علائم بیماری های مربوط به سرطان کلیه خوش خیم معمولا کمتر و خفیف تر می باشند. این در حالی است که در برسی علائم و نشانه های سرطان کلیه بدخیم می توانیم علائم بسیار شدید تری را مشاهده کنیم که در ادامه به طور کامل به ان می پردازیم.

علائم و نشانه های سرطان کلیه بدخیم

علائم بدخیم سرطان کلیه چیست ؟ این علائم به مراتب حاد تر می باشد چرا که در این حالت عضو ها و بافت های دیگر نیز درگیر می شوند که می توان انتظار داشت که حال عمومی فرد بدتر شود. از مهم ترین علائمی که شما باید به آن توجه کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. خون در ادرار شما (هماتوری)
  2. یک توده یا زائده در پهلو شما
  3. درد پهلو
  4. خستگی
  5. حال عمومی بد
  6. از دست دادن اشتها
  7. کاهش وزن
  8. تب با درجه پایین
  9. درد استخوان
  10. فشار خون بالا
  11. کم خونی
  12. کلسیم بالا

فراموش نکنید هر وقت در هر زمان این علائم و نشانه های سرطان کلیه را دیدید فورا آزمایشات مربوطه را انجام دهید چرا که یکی از اعضا بدن شما به بیماری خاص دچار می باشد.

نشانه های سرطان کلیه چیست

روش تشخیص سرطان کلیه چیست ؟

ما فوقا به شما گفتیم که علائم سرطان کلیه چیست. اما باید بدانید که صرفا بر اساس علائم نمی توانید در خصوص نوع سرطان و یا خوش خیمی و بدخیمی آن اظهار نظر کنید. برای کسب اطلاعات در این زمینه به نظر متخصص نیاز است که با تجویز آزمایشات مختلف بتواند یک اظهار نظر دقیق در مورد وضعیت این ارگان شما نماید. از مهم ترین آزمایشات در این زمینه باید به موارد زیر اشاره کنیم :

  1. آزمایش ادرار
  2. آزمایش خون
  3. سی تی اسکن
  4. ام ار ای
  5. سونوگرافی
  6. بیوپسی یا نمونه برداری

درمان سرطان کلیه

باید گفت که بدون شک امروزه راه های مختلفی برای درمان سرطان کلیه وجود دارد که می تواند تا حدودی نگرانی های شما را بر طرف کند. اما نباید فراموش کنید که موثر بودن این روش ها بسته به زمانی است که برای درمان مراجعه می کنید. از این روست که تاکید دارید علائم را جدی بگیرید تا اگر به این مشکل دچار می باشید بتوانید زودتر مراحل درمانی را به طور موثر پیش بگیرید.

این روش های درمان سرطان کلیه چیست ؟ در ادامه به طور کامل توضیح می دهیم :

جراحی

این روش زمانی پیشنهاد می شود که تومور کلیوی خوش خیم می باشد و یا از کلیه خارج نشده است. در این صورت قسمتی از کلیه که درگیر می باشد خارج می شود و بدن می تواند با یک کلیه و قسمت باقی مانده از کلیه جراحی شده به فعالیت خود ادامه بدهد. در صورتی که سرطان کل کلیه را درگیر کرده باشد در این صورت کل آن برداشته می شود.

Cancer Ablation (فرسایش سرطان)

با سرما و گرما می توان سلول های سرطانی را از بین برد پس اگر روش جراحی برای بیمار مناسب نباشد ممکن است از این روش برای درمان این بیماری استفاده کرد که به دو دسته زیر تقسیم می باشد :

  1. کرایوبلیشن : در این روش یک سوزن از پوست شما رد شده و به تومور می رسد. سلول های سرطانی در این حال فریز شده و از بین می روند.
  2. ابلیشن با امواج مخصوص : در این روش سعی می شود تا سوزن را به روش قبل به محیط تومور رساند و در آن با استفاده از امواج خاص رادیویی با سلول های سرطانی مقابله می شود.

رادیوتراپی

از دیگر راه های درمان سرطان کلیه چیست ؟ زمانی که امکان حذف یک کلیه وجود ندارد و جراحی امکان پذیر نمی باشد در این صورت ممکن است از رادیوتراپی نیز برای درمان این بیماری استفاده کرد. این روش معمولا برای از بین بردن نشانه های سرطان کلیه نیز به کار گرفته می شود و مشکلاتی مانند درد را کاهش می دهد.

سرطان کلیه چیست

دارودرمانی

اگر حذف سلول های سرطانی از کلیه ممکن نباشد در این صورت به دارو درمانی روی آورده می شود که در آن با استفاده از دارو های خاص سرعت رشد سلول های سرطانی کاهش پیدا می کند و حتی متوقف می شود. برای مثال پروتئینی که سلول های سرطانی از آن تغذیه می کنند به این بافت نمی رسد که می تواند یک روش مکمل نیز باشد.

تقویت سیستم ایمنی (Immunotherapy)

در مواقعی که سرطان چندان پخش نشده است متخصص مورد نظر سعی می کند سیستم ایمنی بدن شما را به گونه ای بالا ببرد که خود بدن سلول های سرطانی را شناسایی کند و به مبارزه با ان ها بپردازد. این روش می تواند تنهایی مورد استفاده قرار بگیرد یا یک روش مکمل برای درمان این بیماری باشد.

شیمی درمانی

آخرین راه درمان سرطان کلیه چیست ؟ وقتی سرطان جدی تر می شود و علی الخصوص در زمانی که در بدن شروع به پخش شدن می کند راهی نیست جز آن که به سراغ روشی مانند شیمی درمانی برویم. با این وجود باید در نظر بگیرید که معمولا شیمی درمانی یک روش ثابت و رایج برای درمان سرطان کلیه نمی باشد.

نشانه های سرطان کلیه چقدر شایع است ؟

خوب است بدانید که سرطان کلیه به نسبت سایر سرطان ها کمتر رایج می باشد. در تحقیقاتی که در کشور ایالات متحده آمریکا انجام شده است ثابت شده که 3.7 درصد از مردم به این سرطان دچار شده اند که به نسبت آمار کمی می باشد. همچنین باید انتظار داشت که با گذشت زمان و پا به سن گذاشتن سرطان کلیه یکی از بیماری ها باشد که احتمال رخداد آن بالا تر می رود.

نشانه های سرطان کلیه چقدر خطرناک است ؟

باید گفت که این سرطان می تواند هم خطرناک باشد و هم قابل کنترل و بی خطر باشد. البته که هر توموری می تواند خطر های خود را به دنبال داشته باشد اما تومور های غیر سرطانی که در کلیه باقی می مانند و پخش نمی شوند معمولا هم سریع تر درمان می شوند و هم خطرات کم تری به دنبال دارند. در نقطه مقابل تومور های سرطانی که احتمال پخش آن ها در بدن وجود دارد بدون شک خطرناک می باشند و برای حفظ سلامتی فرد باید هر چه زودتر به درمان آن ها پرداخت.

نشانه های سرطان کلیه چیست

راهکار های جلوگیری از سرطان کلیه

با وجود اینکه مشکلات سرطان را می توان گاهی به عوامل ارثی نسبت داد اما اگر در خانواده خود این سابقه را دارید می توانید چند راهکار ساده را به کار بگیرید تا بتوانید از این مشکل جلوگیری کنید. راهکار های مقابله با سرطان کلیه چیست ؟

  1. از کشیدن سیگار و دخانیات دوری کنید.
  2. همیشه ورزش کنید.
  3. بیماری های کلیوی مانند سنگ کلیه را جدی بگیرید.
  4. از مصرف قند و کربوهیدرات پرهیز کنید.
  5. اضافه وزن خود را کاهش دهید.
  6. سبک زندگی سالمی داشته باشید.

شاید تصور کنید که در آخر این موارد تاثیر زیادی در جلوگیری از این بیماری ندارند اما بدون شک انجام آن ها از هر جهت به نفع شما خواهد بود از بسیار دیگری از بیماری ها علاوه بر سرطان کلیه جلوگیری می کند.

 

بهترین راه درمان سرطان کلیه چیست ؟

بهترین روش درمان سرطان کلیه چیزی نیست که خود شما بتوانید آن را تشخیص دهید ! یک متخصص حرفه ای در این زمینه نیاز می باشد. دکتر احمد رضا رفعتی با فلوشیپ جراحی کلیه و مجاری ادراری و همچنین دارای بورد برتر در تخصص خود به عنوان عضوی از انجمن اورولوژی اروپا و آمریکا می تواند به شما کمک کند تا جدید ترین روش های درمان این بیماری را پیدا کنید. برای دریافت نوبت بر روی این لینک یا نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

ما در این مطلب سعی کردیم تا به طور کامل به این سوال بپردازیم که سرطان کلیه چیست و 0 تا 100 اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهیم که در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منبع : https://my.clevelandclinic.org/

 

مهم ترین نشانه های سرطان کلیه چیست ؟

نشانه های سرطان کلیه بر اساس خوش خیم و بدخیم بودن متفاوت می باشد که در این مطلب به طور کامل به آن پرداختیم.

تخصص درمان سرطان کلیه چیست ؟

شما برای درمان این بیماری باید به یک اورولوژیست مراجعه کنید و آن را پیگیری کنید.

ایا سرطان کلیه خطرناک است ؟

این مشکل مانند هر مشکل دیگری در بدن شما جدی است و باید در اسرع وقت مورد پیگیری قرار بگیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *