راه های انتقال HPV زگیل تناسلی

4.7/5 - (59 امتیاز)

راه های انتقال HPV زگیل تناسلی در زنان و مردان

یکی از یکی از ویروس هایی که امروزه متاسفانه در ایران شیوع پیدا کرده است و نگرانی های زیادی برای افراد زیادی به وجود آورده است مربوط به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی می باشد ! اما چه چیزی باعث شیوع این بیماری شده است ؟ در حقیقت راه های انتقال HPV زگیل تناسلی چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد ؟ با ما در این صفحه همراه باشید تا در خصوص راه های انتقال HPV زگیل تناسلی به کسب اطلاعات کافی بپردازید. 

ما در این مطلب هر آنچه نیاز دارید را در خصوص این ویروس و بیماری آن در اختیار شما قرار داده ایم پس با ما در این صفحه همراه باشید و به تمامی اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنید.

HPV چیست ؟

پیش از آنکه بدانیم راه های انتقال HPV زگیل تناسلی چیست باید بدانیم که این ویروس چیست و در حقیقت چه ویژگی هایی دارد که باعث چنین شیوعی شده است. پس اچ پی وی چیست ؟

Human papilloma viruses یا HPV یک ویروس شایع با درصد بیماری زایی بالا می باشد که دارای دی ان ای است و عفونت آن می تواند در قسمت های مختلف بدن مانند دهان ، چشم ، پا و در نهایت دستگاه های تناسلی ظاهر شود. این ویروس ویژگی هایی دارد که راه های انتقال آن را متفاوت می کند که در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم.

اما باید بدانیم که فرق HPV و زگیل تناسلی چیست و چرا این دو مفهوم را به طور جداگانه توضیح داده ایم ! در ادامه به تعریف زگیل تناسلی نیز می پردازیم.

راه های انتقال HPV زگیل تناسلی در زنان و مردان

زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی عفونت ناشی از ویروس اچ پی وی می باشد که در اغلب موارد به علت بی احتیاطی های جنسی در ناحیه تناسلی رخ می دهد. این بیماری می تواند تمامی ناحیه تناسلی از جمله رحم ، واژن و حتی اندام های داخلی تر را نیز تحت تاثیر قرار دهد و بیشتر در نتیجه مقاربت های جنسی حاصل می شود.

زائده های ناشی از HPV به شکل ضایعات گوشتی ، بزرگ ، سفت و برجسته و به شکل گل کلم نمایان  می شود.

در ادامه به راه های انتقال HPV زگیل تناسلی در زنان و مردان به طور دقیق تر و مفصل تر اشاره می کنیم پس همراه ما باشید.

باید بدانید که هرچند زگیل ناشی از اچ پی وی در نواحی مختلف بدن رخ می دهد اما زگیل تناسلی ناشی از اچ پی وی یک بیماری مقاربتی بوده و در اغلی موارد ناشی از رابطه جنسی پر خطر بوده است !

راه های انتقال HPV زگیل تناسلی چیست ؟

پیش از اینکه راه های انتقال اچ پی وی را در مردان و زنان به طور تخصصی بیان کنیم در این قسمت راه های انتقال این ویروس را به سه دسته تقسیم می کنیم که به این شرح می باشد :

راه انتقال افقی اچ پی وی

در این راه از طریق آب دهان ، پوست ، دست ، انگشتان و …  با در نظر گرفتن مقاربت جنسی و تماس های آن بیماری انتقال پیدا می کند که به آن راه انتقال افقی یا Horizontal گفته می شود. ارتباط های جنسی پر خطر یا آلوده بودن تجهیزات آلوده پزشکی و بهداشتی که به خوبی ضد عفونی نشود نیز یکی از مصادیق همین راه انتقالی محسوب می شود که امروزه دقت کارکنان این حوزه را در ضد عفونی تجهیزات خود بالا تر برده است.

در خصوص راه های انتقال HPV زگیل تناسلی از طریق تجهیزات پزشکی آمار های جالبی ارائه شده است که می تواند برای شما جالب باشد :

  • نتایج آزمایشاتی که در آن از 179 نفر آزمایش صورت گرفته است نشان داده 32 نفر نزدیک به 17 درصد از این جمعیت از این طریق آلوده شده اند.
  • 11.8٪ در بیمارستان در مقایسه با 27.5٪ در مطب های خصوصی مثبت بودند، که نشان می دهد میزان آلودگی در مطب های خصوصی 2.7 برابر بیشتر از یک بیمارستان است.
  • یک مطالعه همچنین نشان داده است که 9.4٪ از دستکش ها آلوده بودند و اتاق های کولپوسکوپی در مقایسه با مطب های سرپایی خطر بیشتری برای آلوده شدن به HPV دارند

با توجه به این آمار اگر از کادر درمان می باشید حتما از ضد عفونی شدن تجهیزات خود مطمئن باشید و اگر به یک مطب یا یک مرکز بهداشتی مراجعه می کنید از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید و مطمئن باشید که پیش از آن به خوبی ضد عفونی شده است.

خوب است بدانید که مطالعات نشان داده است نوک انگشتان و زیر ناخن ها که در تماس با پوست چشم و سایر نقاط بدن می باشند می توانند به این ویروس آلوده باشند که شستن مداوم دست ها را بسیار حائز اهمیت می نماید.

راه های انتقال HPV به طور عمودی

یکی دیگر راه های انتقال این ویروس به صورت عمودی می باشد یعنی ویروسی که از طریق مادر به فرزند منتقل می شود. این پروسه در زمان وضع حمل صورت میگیرد که در نتیجه زایمان مادر و از طریق تماس مخاطی تولید شده در این زمان باعث انتقال این بیماری می شود. بدون شک چون مادرزایمان می کند از طریق مردان این ویروس منتقل نمی شود اما می تواند باعث به وجود آمدن زگیل در فرزندان پسر شود ! اگر حامل این ویروس هستید حتما باید با پزشک متخصص در خصوص شیوه وضع حمل صحبت کنید.

خوب است بدانید که ویروس زگیل تناسلی از طریق استفاده از توالت های عمومی یا دست دادن معمولا منتقل نمی شود لزوما باید تماس مستقیم با ناحیه تناسلی باشد !

راه های انتقال HPV زگیل تناسلی در زنان و مردان

راه های انتقال HPV زگیل تناسلی از طریق خود

این شیوه که هم بین آقایان می توان مرسوم باشد و هم بین بانوان از طریق الودگی های خود فرد می باشد ! این ویروس که مستقیم با ناحیه تناسلی در ارتباط است از طریق خود ارضایی یا تماس نوک انگشتان و ناخن ها با ناحیه تناسلی می باشد که موجب انتقال ویروس به این ناحیه و ابتلا به ویروس اچ پی وی می باشد !

خوب است بدانید که در یک نمونه گیری انجام شده 51 درصد از بانوان بدون رابطه جنسی از این طریق مبتلا به این ویروس شده اند ! البته نوع ویروس اچ پی وی در این افراد کم خطر بوده و بدون شک راه بر طرف کردن آن نیز ساده تر می باشد !

راه انتقال اچ پی وی از طریق آب

در آخر یکی از راه هایی که قطعیت آن به طور کامل مشخص نشده مربوط به انتقال این ویروس از طریق آب می شود. مطالعات نشان داده است که فاضلاب ها حاوی این ویروس بوده اند که می تواند در نتیجه ادرار یا مدفوع آلوده و حتی مخاط دارای این ویروس بوده باشد. از این رو بدیهی است که آب های تمیر و تصفیه شده راهی برای انتقال این ویروس باز نمی گذارند !

هرچند که هم اکنون در خصوص انتقال این ویروس از طریق آب هیچ مبنای دقیق و قطعی وجود ندارد اما برخی از آزمایشات نشان داده است که برخی از انواع و سویه های این ویروس از طریق سطح مرطوب انتقال می یاند و تا 7 روز در آن زنده می ماند !

این 4 مورد را می توان کلی ترین راه های انتقال HPV زگیل تناسلی معرفی کرد. اما بدون شک آقایان و بانوان هر کدام راه های مربوط خاص خود را دارند که در ادامه به طور دقیق تر آن را بیان می کنید !

راه های انتقال HPV زگیل تناسلی در زنان چیست ؟

متاسفانه درصد انتقال ویروس زگیل تناسلی به بانوان بسیار بالا تر می باشد و در صورت تماس با فرد آلوده معمولا در بار اول این ویروس انتقال داده می شود و خطرات مربوطه را به دنبال خواهد داست. از این رو شما به عنوان یک خانم باید از راه های انتقال HPV زگیل تناسلی برای زنان مطلع باشید تا در حد امکان از رخداد آن جلوگیری نمایید :

  1. رابطه دهانی
  2. رابطه مقعدی
  3. رابطه جنسی
  4. تماس مستقیم با ناحیه واژن ، دهان آن و حتی کشاله ران و …
  5. تماس با کاندوم آلوده
  6. تماس دست آلوده با ناحیه تناسلی
  7. تماس اشیا الوده با نواحی تناسلی
  8. برخورد هر نوع مخاط آلوده با ناحیه تناسلی
  9. و…

اما به طور معمول شایع ترین راه های انتقال HPV زگیل تناسلی برای بانوان همان رابطه پر خطر است ! از این رو وقتی پرسیده می شود چه کسانی واکسن گارداسیل را تزریق کنند ؟ بانوانی که فعالیت جنسی فعال دارند باید این واکسن را تزریق نمایند !

با توجه به شیوع این بیماری معمولا این واکسن پس از شروع رابطه جنسی تزریق می شود !

راه های انتقال HPV زگیل تناسلی در بارداری

باید بدانید که این ویروس از طریق تماس پوستی و مخاطی انتقال داده می شود از این روست که در زمان بارداری و در زمانی که فرزند شما در شکمتان می باشد امکان انتقال این بیماری وجود ندارد. اما زمان وضع حمل این موضوع حائز اهمیت می شود چرا که مخاط واژن شما که حاوی این ویروس است با پوست فرزندتان تماس پیدا کرده که موجب انتقال این ویروس می شود. از این رو برای وضع حمل حتما با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

راه های انتقال HPV زگیل تناسلی در مردان چیست ؟

معمولا اقایان به نسبت بانوان ریسک کمتری برای ابتلا به این بیماری دارند ! اما باید در نظر داشته باشید که همانند بانوان راه های انتقال HPV زگیل تناسلی در اقایان از طریق تماس پوستی و مقاربت های جنسی شایع می شود و از این رو رابطه پر خطر برای آقایان نیز خطرات زیادی از حیث این بیماری ایجاد می کند. قسمت های بدن آقایان که در نتیجه ویروس اچ پی وی دچار مشکل می شود به این شرح می باشد :

  1. بیضه ها
  2. آلت تناسی
  3. کشاله ران
  4. مقعد

خوب است بدانید که ختنه نشدن یکی از دلایل ابتلا به ویروس اچ پی وی می باشد که خوشبختانه در ایران در سنین کم انجام می شود !

راه های انتقال HPV زگیل تناسلی در زنان و مردان

درصد انتقال ویروس در انواع راه های انتقال HPV زگیل تناسلی

باید بدانید که شایع ترین راه های انتقال ویروس اچ پی وی همان رابطه جنسی است. همچنین این راه ها معمولا سویه های قوی تری از این ویروس را به بدن انتقال می دهند که از این رو مقاومت بدن در برابر آن سخت می شود و بدیهی است که احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را بالاتر می برد. از این رو رابطه پر خطر را می توان مهم ترین راه با درصد بالا معرفی کرد که موجب می شود افراد فعال در این زمینه لزوما به واکسن نیاز داشته باشند !

چقدر احتمال دارد ویروس اچ پی وی به زگیل تناسلی تبدیل شود ؟

همانطور که فوقا گفتیم زگیل تناسلی عفونت ناشی از ابتلا به اچ پی وی می باشد ! بدن معمولا به طور خودکار با این بیماری و ویروس مبارزه می کند و در صورتی که قادر به مقابله با آن نباشد این بیماری به صورت زایده های سفت و بزرگ نمایان می شود که می تواند خطرات زیادی برای شما به همراه داشته باشد.

حتی پس از ابتلا به این ویروس بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی 90 درصد مردم پس از 2 سال ویروس از بدن آن ها پاک می شوند و علائم زگیل نمایان نمی شود !

اما باید بدانید که حتی پس از بین رفتن این عفونت ها این امکان وجود دارد که ویروس در بدنتان باشد که هم باید مراقب دیگران باشید و به راه های انتقال HPV زگیل تناسلی دقت کنید و هم خود را در نظر داشته باشید چون احتمال بازگشت را بیشتر می کند !

 HPV زگیل تناسلی چقدر زنده می ماند ؟

فوقا گفتیم که این ویروس در بدن انسان می تواند تا 2 سال زنده بماند و معمولا در 90 درصد موارد پس از دو سال از بین می رود. اما یکی از مواردی که راه های انتقال HPV زگیل تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد این سوال است که این ویروس بیرون بدن انسان و در محیط عادی چقدر زنده می ماند ؟

این ویروس نسبتا ویروس مقاوم تری می باشد که به گرما مقاوم است و سویه 16 آن که خطرناک ترین نوع آن است در رطوبت نیز باقی می ماند. با این وجود باید در نظر داشته باشید که این ویروس خارج از بدن انسان تا 2 الی 3 ساعت زنده می ماند. اگر محیط قرار گیری ویروس گرم و مرطوب باشد این ویروس تا 1 روز زنده می ماند و از این روست که بخش تناسلی بدن و مخاط و بزاق بیشترین میزان شیوع اچ پی وی را دارند !

آیا حتما با انتقال HPV باید زگیل تناسلی بروز می کند ؟

ممکن است شما ناقل این ویروس باشید اما خود به زگیل تناسلی دچار نشوید و این ویروس به صورت پنهان و بدون عفونت در بدن شما وجود داشته باشد که موجب می شود شریک جنسی شما در خطر باشد ! از این رو عاری بودن بدن شما از عفونت به این معنی نیست که این ویروس را در بدن خود ندارید. همچنین همانطور که گفتیم این بیماری و عفونت های آن بعد 2 سال از بین می روند که باز هم ویروس آن ممکن است در بدن شما باقی بماند !

راه های انتقال HPV زگیل تناسلی در زنان و مردان

چگونه از انتقال HPV زگیل تناسلی جلوگیری کنیم ؟

راه ها مراقبت های ساده ای وجود دارد که به این شرح می باشد :

  1. تزریق واکسن گارداسیل که از 9 تا 26 سالگی پیشنهاد می شود.
  2. برقراری رابطه جنسی امن و با استفاده تجهیزات پیشگیرانه.
  3. بهداشت موضعی ناحیه تناسلی
  4. انتخاب یک شریک جنسی مطمئن و جلوگیری از تعدد شریک جنسی !
  5. بالا بردن سیستم ایمنی بدن

این راهکار بدون شک در بستن راه های انتقال HPV زگیل تناسلی موثر می باشند.

آیا راه درمانی برای HPV زگیل تناسلی وجود دارد ؟

همانطور که گفتیم پس از ابتلا به این ویروس و حتی عفونت معمولا بعد از 2 سال از دست زایده ها خلاص می شوید. اما در خصوص سایر درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. فریز زگیل ها (کرایو تراپی)
  2. جراحی برداشتن ضایعات
  3. پماد درمانی
  4. راه های خانگی
  5. سوزاندن (کوتر)
  6. لیزر

باید بدانید که بعد از ابتلا به این ویروس زدن واکسن هیچ فایده ای ندارد پس برای جلوگیری واکسن بزنید و نه برای درمان !

چگونه HPV زگیل تناسلی را تشخیص دهیم ؟

ساده ترین و راحت ترین راه تشخیص این بیماری انجام آزمایش تخصصی مربوط به اچ پی وی است که حتی اگر علامت نشده باشید وجود این ویروس را مشخص می کند ! از این رو حتما در زمانی که می خواهید رابطه جنسی بر قرار کنید این آزمایش را هم خود و هم شریک جنسیتان انجام دهید تا با اطمینان خاطر به انجام رابطه بپردازید !

همچنین بعد از بروز علائم نیز باید به فرم زایده ها نگاه کنید که گوشت های بزرگ ، سفت و قلبمه ای به شک کلم بودند در این صورت حتما برای نمونه گیری از آن ها اقدام کنید و برای درمان آن ها با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر در خصوص راه های انتقال HPV و زگیل تناسلی

ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه در خصوص راه های انتقال HPV زگیل تناسلی نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم که امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن استفاده نموده باشید. در صورتی که در خصوص این بیماری سوالاتی دارید فراموش نکنید که بهترین راه مشورت با یک دکتر متخصص در این زمینه می باشد !

همچنین مراقبت سلامتی خویش باشید و با داشتن رفتار های امن یک زندگی سالم و به دور از هر گونه مشکل و بیماری برای خود به همراه بیاورید !

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *