4.6/5 - (58 امتیاز)

درد در هر قسمت از اعضا بدن ما می تواند در کل زندگی روزمره ما اختلال ایجاد کند مخصوصا زمانی که این درد در مجاری ادراری می باشد. درد مجاری ادراری از کلیه گرفته تا مثانه می تواند برای هر کس دشواری های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. ما در این مطلب قصد داریم تا در مثانه و علت درد مثانه را برسی کرده و به طور کامل به آن بپردازیم. اگر دلایل درد مثانه را جست و جو می کنید و می خواهید به اطلاعات لازم در خصوص آن بپردازید با ما در این صفحه همراه باشید و 0 تا 100 علت درد مثانه را برسی کنید.

منظور از درد مثانه چیست ؟

مثانه یک عضو توخالی در قسمت تحتانی شکم می باشد که وظیفه نگهداری ادرار را دارد. وقتی 70 درصد از حجم مثانه پر می شود با انقباض و انبساط عضله های این عضو ادرار از بدن شما خارج می شود. اما این عضو می تواند مانند هر عضو دیگری با مشکلاتی رو به رو شود که بدون شک اولین نشانه آن می تواند درد باشد. به طور کلی علت درد مثانه که در خود بیماری های این عضو نشئت بگیرد به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم.

علت و دلایل درد مثانه چیست ؟ (3 علت درد مثانه در مردان و زنان)

البته که دلایل درد ارگان ها و اعضا بدن می تواند بسیار گسترده باشد اما سه علت شایع درد مثانه که رایج تر از دلایل دیگر می باشد به این شرح می باشد :

1. سیستیت بینابینی (سندروم درد مثانه)
  2. عفونت مجاری ادراری
  3. سرطان مثانه

هر کدام از این موارد از نشانه های مخصوص به خود به جز درد برخوردار می باشند و روش درمانی مخصوص به خود را نیز دارند که در ادامه سعی می کنیم به طور کامل به آن ها بپردازیم.

1.سندروم درد مثانه (التهاب مثانه)

سیستیت بینابینی (IC) یک بیماری مزمن است که در آن مثانه دچار التهاب و تحریک پذیری می شود. التهاب دیواره مثانه را سخت و سفت می کند و پس از پر شدن مثانه، انبساط مثانه را دشوار می سازد. IC ممکن است ناشی از نقص در دیواره داخلی مثانه، ضربه به مثانه، آسیب نخاعی یا دلیل دیگری ایجاد شود، اما به طور دقیق نمی توان علت ان را مشخص کرد.

خوب است بدانید که زنان بیشتر به این بیماری ها دچار می شود. دردی که در این بیماری حاصل می شود ممکن است به صورت درد کشاله ران نیز نمود پیدا نماید.

همچنین این بیماری ممکن است با بیماری های دیگر مانند سرطان مثانه یا سنگ کلیه اشتباه گرفته شود که از این رو باید توسط پزشک متخصص به درستی تشخیص داده شود. راه تشخیص این علت درد مثانه نیز به شرح زیر می باشد :

1. نمونه ی ادرار
  2. سیستوسکوپی که پزشک برای مشاهده داخل مثانه، یک اسکوپ بلند و نازک (سیستوسکوپ) را در مجرای ادرار شما قرار می دهد.
  3. سونوگرافی یا سی تی اسکن از لگن که مثانه را نیز شامل می شود.

درمان سندروم درد مثانه

این بیماری ممکن است به روش های مختلفی درمان شود که پزشک شما معمولا بر اساس سن و شرایط مجاری ادراری باید آن را انتخاب کند که کمترین آسیب به کیفیت زندگی شما وارد شود. این روش ها به طور معمول برای درمان این بیماری انتخاب می شود :

دارو درمانی

• القای مثانه : در این روش به کمک لوله ای نازک دارو وارد مثانه می شود که شما باید به مدت 15 دقیقه آن را نگه داشته و سپس رهایش کنید.
  • fulguration مثانه : در این روش به کمک تجهیزات خاصی که وارد مثانه شما می شود التهاب داخل بافت های سوزانده می شود. این روش برای درمان تومور سرطانی نیز به کار گرفته می شود.
  • اتساع مثانه : از آنجایی که حجم مثانه شما در این حالت کوچک می باشد در حالت بیهوشی مثانه شما با حجم زیادی از مایعات پر می شود تا دیواره های آن از هم کشیده شود.
  • تحریک اعصاب عضله : در این روش سعی می شود که به کمک تجهیزات خاص عضلات مثانه را بهتر کنترل نماید.
  • رژیم غذایی : برخی از مواد غذایی مانند قهوه یا الکل می تواند مشکلات ناشی از این بیماری را تشدید کند که از این رو باید از مصرف آن خود داری نمایید.
  • عمل جراحی : آخرین راهی که ممکن است برای درمان این بیماری پیشنهاد شود جراحی است و این زمان است که روش های دیگر برای درمان این بیماری پاسخ گو نمی باشد.

بدون شک اگر علت درد مثانه این سندروم باشد پزشک متخصص بهترین درمان ها را در این زمینه به شما معرفی می کند پس سعی کنید بهترین پزشک در این زمینه را پیدا کنید.

2.عفونت مجاری ادراری

دستگاه ادراری به طور معمول باکتریایی نمی شود، اما گاهی اوقات باکتری‌ ها می‌ توانند از طریق مجرای ادرار که مثانه را به قسمت خارجی بدن متصل می‌کند، نفوذ نمایند و باعث ایجاد عفونت ادراری شوند. عفونت دستگاه ادراری می تواند هر بخشی از سیستم ادراری از جمله مثانه، حالب، مجرای ادراری و کلیه ها را دچار مشکل نماید. با این حال، بیشتر در مثانه شایع می باشد.

همچنین بانوان بیشتر به این بیماری دچار می شوند. از نشانه های عفونت ادراری که علت درد مثانه است می توانیم به موارد زیر نیز اشاره کنیم :

1. درد یا سوزش در هنگام ادرار
  2. نیاز فوری و متعدد به ادرار
  3. درد یا حساسیت در ناحیه شکم
  4. ادرار کدر، خون آلود یا بدبو
  6. تکرر ادرار
  7. خون ادراری

درمان عفونت مجاری اداری

ابتدا شایان ذکر است که برای تشخیص این مورد از دلایل درد مثانه معمولا آزمایش ادرار گرفته می شود که میزان باکتریایی بودن آن را مشخص می کند. سپس برای درمان آن دارو های خاص تجویز می شود و معمولا راهکار های خاص خود ارائه می شود که از عفونت مجدد مجاری ادراری جلوگیری شود.  معمولا برای درمان این بیماری مصرف آب فراوان و همچنین مصرف آنتی بیوتیک تجویز می گردد.

3.سرطان مثانه

همانطور که سرطان می تواند در سایر اندام ها ایجاد شود، می تواند در مثانه نیز ایجاد شود. شایع ترین نوع سرطان مثانه، کارسینوم سلول انتقالی است که از درونی ترین لایه بافت پوشاننده مثانه شروع می شود. نوع سرطانی که شما درگیر آن هستید و علت درد مثانه کاملا باید توسط پزشک و به کمک آزمایش های تخصصی انجام شود و از این رو شما تنها باید به کمک نشانه های آن را شناسایی کنید. در ادامه بیشتر در خصوص سرطان مثانه و این دلیل درد مثانه توضیح خواهیم داد.

سرطان مثانه چیست ؟

به طور کلی سرطان خارج شدن سلول های یک عضو یا بافت از حالت عادی می شود. در این حالت سلول ها عادی به صورت غیر عادی شروع به رشد می کنند و به همین علت بافت های سرطانی شکل می گیرد.  بافت های سرطانی می تواند مشکلات زیادی به وجود بیاورد که بدون شک علت درد مثانه نیز یکی از آن ها می باشد. اما باید در نظر داشته باشید که ممکن است علت های دیگر باعث درد این عضو شود که در هر صورت باید توسط پزشک متخصص در این زمینه برسی شود.

در ادامه بیشتر در خصوص این علت از دلایل درد مثانه توضیح خواهیم داد پس همراه ما باشید.

نشانه های سرطان مثانه چیست ؟

ابتدا باید در نظر بگیرید که علت درد مثانه ممکن است نشانه هایی داشته باشد که در سرطان ، سنگ کلیه یا عفونت ادراری یکی باشد و از این رو اگر این نشانه ها را داشتید همان ابتدا به سرطان مثانه فکر نکنید اما در هر صورت این احتمال باید داده شود که شاید درد فعلی به همراه نشانه های زیر خبری از سرطان در این عضو شما بدهد.

• خون در ادرار
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • مشکل در دفع ادرار
  • تکرر ادرار یا نیاز فوری به ادرار کردن
  • درد پایین کمر

همچنین فراموش نکنید که همیشه در کنار این نشانه هایی که مربوط به سرطان مجاری ادراری می باشد ، نشانه هایی مانند کاهش اشتها ، خستگی و بی حالی و همچنین از دست دادن وزن نیز می تواند از علت های این بیماری باشد که باید حتما به آن توجه  شود و احتمال وجود این بیماری را قوی تر کند.

درمان سرطان مثانه

این علت درد مثانه روش های مخصوص به خود را دارد که می تواند کمی تهاجمی تر باشد که بسته به میزان پیشرفت این بیماری و این که در کدام قسمت از بدن پخش شده است متفاوت می باشد. روش هایی که برای درمان این بیماری به کار گرفته می شود به این شرح است :

• جراحی برای برداشتن تومور (از طریق مجرای ادراری معمولاً انجام می شود)
  • شیمی درمانی
  • درمان intravesical مثانه (درمانی که سیستم ایمنی را وادار به مقابله با این بیماری می کند.

برای سرطان مثانه که پیشرفته تر است، این علت درد مثانه ممکن است با روش های زیر درمان شود :

• برداشتن بخشی از مثانه
  • برداشتن تمام مثانه
  • شیمی درمانی قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور یا بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده
  • ترکیب شیمی درمانی و پرتودرمانی (در بیمارانی که نمی توانند جراحی شوند.)

تشخیص بهترین روش درمان این بیماری بر عهده پزشک و البته شرایط جسمی شما می باشد که کاملا متفاوت است.

تشخیص علت درد مثانه

این علت درد مثانه باید با دقت زیادی انجام شود چرا که می تواند تاثیر زیادی در کیفیت زندگی شما داشته باشد. معمولا برای تشخیص سرطان مثانه روش های زیر به کار گرفته می شود :

• سیستوسکوپی
  • بیوپسی (نمونه برداری از دیواره مثانه)
  • سی تی اسکن
  • ام ار ای
  • پیلوگرام یا IVP
  • آزمایش ادرار و کشت ادرار
  • سیتولوژی ادرار

هر کدام از این روش ها از اهمیت مربوط به خود برخوردار است. همچنین برخی از روش های معمولا تهاجمی تر است که بسته به تشخیص پزشک در مراحل آخر تشخیص علت درد مثانه تجویز می گردد.

علت و دلایل درد مثانه در زنان و مردان

کنترل درد مثانه

ابتدا شایان ذکر است که مهم ترین و بهترین راه درمان درد مثانه بدون شک مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه می باشد تا درمان آن به طور قطعی صورت بگیرد. اما به طور کلی انجام برخی مراقبت ها که به طور کلی برای مجاری ادراری مفید می باشد می تواند از تشدید این درد و کنترل دلایل درد مثانه جلوگیری کند که به این شرح می باشد :

1. پرهیز از مصرف الکل
  2. پرهیز از مصرف مواد دارای قند مصنوعی
  3. پرهیز از مصرف مواد دارای کافئین
  4. تخلیه ادرار به طور کامل
  5. مصرف به اندازه آب
  6. پرهیز از مصرف نمک بیش از اندازه
  7. مصرف کمتر کربوهیدرات و…

پزشک متخصص و دلایل درد مثانه

همانطور که گفتیم علت درد مثانه می تواند بسیار گسترده باشد و از سنگ کلیه تا سندروم کلیه و حتی گاها سرطان متفاوت می باشد. با توجه به شبیه بودن نشانه های این بیماری بدیهی است که نقش پزشک متخصص از اهمیت دو چندان برابری برخوردار می باشد. شما برای تشخیص علت این بیماری ها باید مستقیم به سراغ یک اورولوژیست بروید که در زمینه بیماری های مجاری ادراری تخصص دارد. شما می توانید برای تماس با یکی از بهترین فوق تخصص های اورولوژی در تهران بر روی لینک نوبت دهی آنلاین در بالای این صفحه کلیک نمایید.

سخن آخر در خصوص علت درد مثانه

ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه در خصوص علت درد مثانه و مهم ترین دلایل درد مثانه نیاز داشتید را در اختیار شما قرار دهیم که در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اما در نهایت فراموش نکنید که تشخیص دقیق این علت با متخصص می باشد. در برخی از موارد بی توجهی به این عضو مهم می تواند مشکلات زیادی برای سایر ارگان های بدن شما مانند کلیه ایجاد کند و کنترل بیماری ها را سخت تر نماید. از این رو به شما پیشنهاد می کنیم حتما درمان درد مثانه را جدی بگیرید و با یک متخصص مشورت کنید.

در آخر امیدواریم این مطلب در خصوص علت درد مثانه برای شما مفید بوده باشد.

منبع : bladder pain