نشانه های سنگ کلیه

4.6/5 - (58 امتیاز)

نشانه های سنگ کلیه

سنگ کلیه را می توان یکی از بدترین و دردناک ترین مشکلاتی شناسایی کرد که برای یکی از مهم ترین ارگان ها بدن یعنی کلیه می باشد. سنگ کلیه فارق از دردی که برای بدن شما به همراه دارد خطر های زیادی نیز دارد که اهمیت شناسایی آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. از این رو باید بدانیم که نشانه های سنگ کلیه چیست ؟ چه درد هایی خبر از سنگ کلیه می دهد ؟ و چه زمانی باید برای درمان سنگ کلیه اقدام کنیم ؟

ما در این مطلب سعی می کنیم تا علاوه بر سنگ کلیه نشانه های سنگ کلیه را نیز برسی کنیم و اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. اگر پس از مطالعه این مطلب احساس کردید که این نشانه ها با وضعیت شما تطبیق دارد تعلل نکنید و برای درمان سنگ کلیه به یک اورولوژیست مراجعه نمایید.

سنگ کلیه چیست ؟

سنگ کلیه چیست که چنین نشانه هایی گاها بسیار دردناک را از خود به جای می گذارد و می تواند حتی خطرات زیادی برای ما به همراه داشته باشد ؟ به این صورت می توانیم سنگ کلیه را تعریف کنیم :

سنگ کلیه به توده های جامد شکل کریستالی گفته می شود که می تواند در تمامی مجاری ادراری شما اعم از کلیه ، مثانه و … رسوب نماید.

این توده ها بسته به مکان قرار گیری خود می توانند نشانه های مختلفی داشته باشند. همچنین جنس سنگ کلیه تنها از کریستال نمی باشد و می تواند جنس های دیگری نیز تشکیل شود که در ادامه به طور کامل به آن ها می پردازیم.

جنس سنگ کلیه از چیست ؟

چرا جنس سنگ کلیه مهم است ؟ چرا که نشانه های سنگ کلیه و همچنین شیوه تشخیص این مشکل از جنس این سنگ تاثیر می گیرد. به طور کلی املاحی که می تواند در جنس سنگ کلیه موثر باشد به این شرح می باشد :

سنگ کلیه کلسیمی :

یکی از شایع ترین انواع سنگ کلیه می باشد که با اگزالات کلسیم یا فسفات آن ساخته می شود. این مشکل که از رایج ترین سنگ کلیه ها می باشد بیشتر از مواد غذایی که مصرف می کنید شامل می شود که مهم ترین های آن به این شرح می باشد :

  1. اسفناج
  2. سیب زمینی
  3. بادام زمینی
  4. شکلات

خوب است بدانید که هرچند برخی از سنگ کلیه ها می تواند کلسیمی باشد اما مصرف به اندازه کلسیم می تواند مانع از شکل گیری سنگ کلیه باشد !

نشانه های سنگ کلیه

سنگ کلیه اوریک اسید

این سنگ کلیه که دومین سنگ کلیه رایج میان مردم است در اثر مواد غذایی ایجاد می شود و بیشتر افرادی که به دیابت ، نقرس و …دچار هستند به ایت نوع سنگ کلیه دچار می شوند. علاوه بر آن افرادی که از مواد غذایی گوشتی ، صدف ، یا پروتئین های حیوانی استفاده می کنند به علت اسیدی شدن بیش از اندازه ادرار به این مشکل دچار می شوند.

سنگ کلیه استروویت

این نوع سنگ کلیه که به شدت دردناک می باشد و بیشترین مشکلات را برای شما به وجود می آورد مشکلاتی است که در نتیجه عفونت دستگاه ادراری شما به وجود می آید در نتیجه برای درمان این نوع از سنگ کلیه ابتدا باید عفونت این ارگان را از بین برد.

سنگ کلیه ژنتیکی

افرادی که به این نوع سنگ کلیه دچار می شوند معمولا بسیار نادر هستند و درصد آن بسیار پایین است.در حقیقت در میان 7000 زن و مرد شاید یکی از آن ها به این مشکل بر بخورند که ببشتر عوامل ژنتیکی در آن تاثیر دارد.

این سنگ کلیه ها هر کدام نشانه های سنگ کلیه مربوط به خود و مشترک را دارند که در ادامه مهم ترین و بارز ترین نشانه های این مشکل را برای شما ذکر می کنیم.

10 نشانه های سنگ کلیه چیست ؟

ابتدا شایان ذکر است که بیشتر نشانه های سنگ کلیه تا زمانی که این ذرات جامد شروع به حرکت نکنند نشان داده نمی شود. اما به محض اینکه این سنگ ها شروع به حرکت می کند ابتدا درد بسیار زیادی در ناحیه پهلوها احساس می کنید. این درد به صورت مقطعی است و قطع و وصل می شود. این درد معمولا شما را بی قرار میکند. همچنین در آقایان این درد گاها به کشاله ران نیز کشیده می شود.

اما تنها این درد ها نمی تواند خبر از سنگ کلیه بدهد بلکه معمولا نشانه های سنگ کلیه باید با حالات زیر همراه باشد :

  1. ادرار خونی که به رنگ قرمز ، قهوه ای یا صورتی نمایش داده می شود.
  2. استفراغ
  3. حالت تهوع
  4. ادرار بد رنگ یا بدبو
  5. لرز
  6. تب
  7. تکرر ادرار
  8. قطع و وصل شدن ادرار
  9. کم شدن میزان ادرار
  10. سوزش ادرار

وقتی این 10 نشانه را به صورت یکجا مشاهده می کنید معمولا نشانه های سنگ کلیه را مشاهده می کنید که باید برای درمان آن اقدام کنید.

همچنین خوب است بدانید که گاهی سنگ کلیه خود به خود شروع به دفع شدن می کند که در این صورت این نشانه ها به طور طبیعی قطع می شود. در غیر این صورت این نشانه ها را به طور مکرر تجربه می کنید و درد مداوم در این زمینه دارید.

جهت اطلاعات بیشتر بخوانید : HPV و روش های درمان آن

چه کسانی به سنگ کلیه مبتلا می شوند ؟

تحقیقات نشان داده است که نشانه های سنگ کلیه بیشتر در این افراد نشان داده می شود :

  1. افراد بین 25 تا 50 به سنگ کلیه دچار می شوند.
  2. آقایان بیشتر از بانوان در معرض سنگ کلیه اند.
  3. افرادی که مبتلا به دیابت و بیماری های متابولیسمی دارند بیشتر در معرض این بیماری قرار میگیرند.
  4. همچنین سنگ کلیه می توند ژنتیکی باشد و در یک خانواده به صورت ارثی وجود داشته باشد.

نشانه های سنگ کلیه

دلایل ایجاد سنگ کلیه

خوب است بدانید که اگر نشانه های سنگ کلیه را مشاهده کرده اید به این معنی است که یا ژنتیک آن را دارید یا سبک زندگی اشتباهی دارید و این رفتار ها را نشان می دهید ؟

  • آب به اندازه کافی استفاده نمی کنید.
  • دارای اضافه وزن هستید.
  • در رژیم غذایی شما نمک ، پروتئین حیوانی و گلوکز و قند به مقدار زیاد وجود دارد.
  • جراحی های لاغری مانند بای پس معده انجام داده اید.


همچنین برخی بیماری های التهابی روده که جذب کلسیم را افزایش می دهد و همچنین مصرف داروهایی مانند دیورتیک های تریامترن، داروهای ضد تشنج و آنتی اسیدهای مبتنی بر کلسیم نیز می تواند در ایجاد سنگ کلیه تاثیر زیادی داشته باشد.

درمان سنگ کلیه چگونه است ؟

باید بدانید که یکی روش های درمان سنگ کلیه اصلاح سبک زندگی شما در قدم اول می باشد. پس از آن روش های دیگری نیز می باشد که می تواند سنگ کلیه های فعلی شما را درمان کند که به این شرح می باشد :

دارو درمانی

به طور کلی دارو هایی که برای درمان این بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد به دو دسته تقسیم می شود :

  1. دارو های سنگ شکن که موجب خورد شدن و ریز شدن سنگ ها می شود و در پس از آن از طریق ادرار این سنگ ها دفع می شود. باید بدانید که نشانه های سنگ کلیه در هنگام دفع قابل مشاهده می باشد اما پس از آن از بین می رود. همچنین برای سنگ کلیه ای که ناشی از عفونت می باشد ابتدا باید از طریق دارو های ضد عفونی درمان شود و سپس برای حل سنگ های ایجاد شده دارو تجویز شود.
  2. دارو های مسکن که برای کاهش درد شما که ناشی از سنگ کلیه تجویز می شود که از همان مسکن های رایج مانند ناپروکسن یا ژلوفن می توان استفاده کرد.

البته دارو هایی که برای دفع سنگ کلیه مورد استفاده قرار میگیرد از انواع مختلفی برخوردار می باشد که بدون شک یک متخصص در این زمینه بهتر می تواند شما را راهنمایی نماید.

اشعه درمانی

این روش که از آن با لیتوتریسپی یاد می شود یکی از روش های درمان سنگ کلیه بدون جراحی می باشد. در این روش پس از آنکه نشانه های سنگ کلیه مشاهده شد با برسی آزمایش های مربوط در این زمینه ، از اشعه های مخصوص برای شکستن سنگ های بزرگ کلیه استفاده می شود و در نهایت سنگ ها کوچک تر شده از طریق مجاری ادراری دفع می شود.

نشانه های سنگ کلیه

جراحی تونلی

در این روش یک حفره کوچک از ناحیه پشت شما ایجاد می شود و سپس این سنگ ها از آن خارج می شود. البته جراحی معمولا گزینه آخر درمان این بیماری می باشد و زمانی که نشانه های سنگ کلیه به حد بسیار بالایی می رسد مورد استفاده قرار میگیرد. در چنین زمان هایی ممکن است شما به جراحی سنگ کلیه نیاز داشته باشید :

  1. درد غیر قابل کنترلی دارید که نمی توانید آن را تحمل کنید.
  2. سنگ کلیه باعث عفونت شده است.
  3. سنگ کلیه باعث آسیب دیدن کلیه و از کار افتادگی آن شده است.
  4. سنگ کلیه به قدری بزرگ شده است که بدن نمی تواند آن را دفع نماید.

البته تشخیص بهترین روش درمان سنگ کلیه بر عهده متخصص قرار میگیرد و از این رو باید همواره تلاش شود که از یک پزشک خوب و متخصص در این زمینه کمک گرفت.

شیوه تشخیص سنگ کلیه

همانطور که فوقا ذکر کردیم یکی از علت های تقسیم بندی انواع سنگ ها این است که نشانه های سنگ کلیه در بدن شما به شکل های مختلفی نشان داده می شود که از طریق آن می توانیم نوع سنگ کلیه در قدم اول و همچنین شیوه درمان آن را در قدم های بعدی تشخیص دهیم. تست هایی که اصولا برای تشخیص سنگ کلیه از آن استفاده می شود به این شرح می باشد :

  • آزمایش خون میزان کلسیم، فسفر، اسید اوریک و الکترولیت ها
  • آزمایش اوره و کراتینین برای مشخص کرده عملکرد کلیه ها
  • آزمایش ادرار که مشخص می کند ایا در ادرار شما کریستال دفع شده وجود دارد یا خیر !
  • بررسی مجرای ادراری برای تعیین کردن دفع سنگ

همچنین آزمایش هایی مانند سی تی اسکن و ام ار ای نیز می تواند برای مشخص کردن وضعیت قرار گیری سنگ های کلیه مورد استفاده قرار بگیرد.

نشانه های سنگ کلیه در هر مرحله از دفع سنگ

  1. قدم اول : از ابتدای شکل گیری سنگ کلیه ، این ارگان سعی می کند که این سنگ را از کلیه خارج کند اما به علت ابعاد آن نمی تواند و همین باعث اسپاسم هایی در ناحیه پهلو و کمر شما می باشد که به طور مقطعی است.
  2. قدم دوم : پس از آنکه سنگ شروع به حرکت می کند و وارد لوله ای به نام حالب می شود که این لوله در حقیقت کلیه را به مثانه شما متصل می کند. سنگی که در این ناحیه قرار میگیرد درد بسیار زیادی را ایجاد می کند که باعث می شود فشار بیشتری بر روی ناحیه پهلو شما حس شود.
  3. قدم سوم : پس از انکه سنگ از این ناحیه باریک و لوله حالب خارج می شود وارد مثانه می شود و حجم مثانه کمتر می شود. از این رو ممکن است با تکرر ادرار رو به رو شوید. با این وجود با خروج سنگ از ناحیه کلیه و حالب درد شما کمتر می شود. با این وجود سوزش ادرار و حتی انسداد ادرار در این حالت طبیعی می باشد.
  4. قدم چهارم : در آخر از آنجایی که سنگ ممکن است در مجرای ادرار شما قرار بگیرد باعث انسداد آن شود نیاز به فشار دادن می باشید که منجر به خروج سنگ به همراه جریان ادرار می شود.

نشانه های سنگ کلیه

بدیهی است که این نشانه های سنگ کلیه و این مراحل خروج سنگ از کلیه یا حالب منوط به زمانی است که این سنگ به اندازه ای باشد که قابل عبور باشد. در غیر این صورت درد در همان قسمت کلیه تشدید می شود اما سنگی خارج نمی شود و باید به کمک دارو درمانی یا سایر روش ها سنگ های ابتدا شکسته شده و سپس رد شوند.

چه زمان نشانه های سنگ کلیه از بین می رود ؟

تا زمانی که کلیه شما در حال سنگ سازی است و این کلیه ها در بدن شما شکل می گیرد تمامی این نشانه ها را می بینید و نمی توانید انتظار داشته باشید که درد اسپاسم به پایان برسد. پس در زمان مناسب برای درمان این سنگ ها اقدام کنید که درد کمتری نیز بکشید و زودتر به جریان عادی زندگی خود بازگردید.

اما فراموش نکنید که روش های درمان سنگ کلیه می تواند به دفع این سنگ ها از بدن شما کمک کند اما درمان حقیقی اصلاح شیوه زندگی می باشد !

درمان سنگ کلیه چقدر طول می کشد ؟

درمان سنگ کلیه کاملا بسته به نوع و اندازه سنگ دارد. اگر اندازه این سنگ ها کوچک شده باشد در این صورت می توانید انتظار داشته باشید که پس از مصرف دارو ها یا خرد کردن سنگ ها یک الی دو هفته سنگ ها دفع شود. با این وجود اگر سنگ ها از اندازه عادی بزرگ تر شود در این صورت باید دو الی سه هفته صبر کنید که این سنگ ها دفع شود و بدیهی است که از نشانه های سنگ کلیه بزرگ این است که درد زیادی به همراه داشته باشد.

چگونه از بروز نشانه های سنگ کلیه جلوگیری کنیم ؟

اگر می خواهید سنگ کلیه را از خود دور کنید و کمتر به این مشکل دچار شوید این موارد را به هیچ عنوان فراموش نکنید :

  1. از غذا های پر نمک استفاده کنید.
  2. در فصول گرم آب را چند برابر بنوشید.
  3. از آب تصفیه استفاده کنید.
  4. از خوردن پروتئین حیوانی بیش از اندازه خودداری کنید.
  5. اگر کلیه شما سنگ ساز است خوردن پروتئین ها و لبنیات را محدود کنید.
  6. هشت لیوان آب را فراموش نکنید.
  7. ورزش کنید !
  8. عفونت کلیه خود را جدی بگیرید.

همچنین برای بهبود سنگ کلیه می توانید از آب میوه های طبیعی مانند آب لیمو ، ماء الشعیر و… استفاده کنید. فراموش نکنید که شیر و سایر سوسپانسیون ها می تواند موجب رسوب گذاری کلیه شما شود !

نشانه های سنگ کلیه

با چه نشانه های سنگ کلیه باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

قطعا وقتی درد بدن شما را فرا می گیرد و به بی قراری می رسید خود به خود برای درمان این مشکل اقدام می کنید. باید بدانید که در بین بیماری ها درد کلیه یکی از دردناک ترین ها بوده است و بیشتر مراجعین قادر به تحمل آن نمی باشند ! از این رو طبیعتا خود در زمان مناسب برای درمان سنگ اقدام می کنید.

البته فراموش نکنید اگر نشانه هایی مانند سوزش ادرار دارید همچنان این احتمال وجود دارد که کلیه شما در حال تولید سنگ باشد پس هر گونه تکرر ادرار و مشکل در دفع ادرار را جدی بگیرید و برای برسی وضعیت کلیه ها خود اقدام نمایید.

برای درمان نشانه های سنگ کلیه به چه متخصصی نیاز داریم ؟

متخصص اورولوژی و یا همان اورولوژیست متخصص برسی وضعیت مجرای ادراری می باشد که کلیه را نیز در بر می گیرد. شما برای برسی وضعیت کلیه و مجاری ادراری خود باید به متخصصین این حوزه مراجعه کنید و از ایشان برای بهبود این ارگان مهم کمک بگیرید. شما با نشانه های زیر باید به یک متخصص مراجعه کنید :

  1. سختی در ادرار
  2. سوزش در ادرار
  3. درد در قسمت پشت و پهلو
  4. اسپاسم های پهلو
  5. خون در ادرار
  6. عرق کردن
  7. تب و لزر
  8. حالت تهوع

آیا درمان سنگ کلیه درد دارد ؟

نمی توان انکار کرد که بدون شک یکی از دردناک ترین درد هایی که برای هر کسی به وجود می آید درد کلیه می باشد و می تواند مشکلات زیادی برای فعالیت های روزمره ایجاد کند. حتی پس از آنکه اقدام به درمان سنگ کلیه نمایید باز هم مراحل بالا که دفع سنگ می باشد طی می شود. با این تفاوت که علت ریز شدن سنگ ها درد بسیار نسبت به دفع طبیعی کاهش پیدا می کند. با این وجود درد شما تا حد بسیار مطلوبی کم تر می شود.

چرا باید نشانه های سنگ کلیه را جدی بگیریم ؟

سنگ کلیه می تواند ناشی از بالا بودن مواد های مضر در بدن شما باشد که می تواند بیماری های دیگری را نیز برایتان ایجاد کند. همچنین گاهی سنگ کلیه ناشی از عفونت کلیه می باشد که قطعا خطرناک است ! علاوه بر تمامی این موارد سنگ کلیه می تواند باعث نارسایی کلیوی شود که بسیار مهم است و خطرات مربوطه خود را به دنبال دارد. از این رو با مشاهده نشانه های سنگ کلیه حتما برای درمان آن اقدام کنید.

همچنین اگر سنگ کلیه در خانواده شما ارثی می باشد پیش از آنکه نشانه های آن بروز کند شما به سراغ درمان ان بروید !

آیا سنگ کلیه خطرناک است ؟

درد سنگ کلیه تنها قسمتی از مشکلاتی است که این بیماری برای شما به وجود می آورد. آسیب دیدن کلیه و حتی از کار افتادگی آن می تواند برای شما خطرناک باشد. همچنین در حالاتی که سنگ کلیه از عفونت ناشی می شود ، عدم رسیدگی به آن می تواند خطرناک باشد و حتی برای گروه های حساس مانند زنان باردار خسارات غیر قابل جبرانی به بار داشته باشد. از این رو درمان سنگ کلیه را جدی بگیرید و برای درمان و حتی پیشگیری از آن اقدام نمایید.

سخن آخر در خصوص نشانه های سنگ کلیه

ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه در خصوص نشانه های سنگ کلیه نیاز داشتید را در اختیار شما قرار دهیم. اما فراموش نکنید که هیچ کس بهتر از یک اورولوژیست یا متخصص اورولوژی نمی تواند در این زمینه به شما کمک کند. پس اگر همچنان سوالاتی در این زمینه داشتید با ما تماس بگیرید و از طریق مشاوره در خصوص شرایط خاص خود از اطلاعات تخصصی تر بهره مند شوید.

همچنین امیدواریم این مطلب در خصوص نشانه های سنگ کلیه برای شما مفید بوده باشد و از آن نهایت استفاده را برده باشید.

منبع  : https://www.healthline.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *