دلایل درد بیضه

4.7/5 - (51 امتیاز)

دلایل درد بیضه

یکی از حساس ترین ارگان های بدن آقایان بدون شک ناحیه تناسلی و البته بیضه ها می باشد که بیماری ها و مشکلات آن می تواند روی قسمت های مختلفی از بدن تاثیر منفی بگذارد. یکی از این مشکلات که می تواند نگرانی های زیادی به بار بیاورد درد بیضه می باشد که نه تنها بسیار آزار دهنده می باشد بلکه نگرانی های زیادی نیز به وجود می آورد و از این روست که ما در این مطلب قصد داریم تا به برسی دلایل درد بیضه بپردازیم و این موضوع را به طور کامل برای شما برسی کنیم. 

برای کسب اطلاعات کامل در خصوص دلایل درد بیضه با ما در این صفحه همراه باشید.

منظور از درد بیضه چیست ؟

بیضه به اندام های کوچک تخم مرغی شکلی گفته می شود که داخل کیسه بیضه قرار دارد. در زمان تولد هر انسانی به طور طبیعی از دو بیضه در سمت چپ و راست برخوردار می باشد که از این رو درد بیضه می تواند در سمت راست ، در سمت چپ یا در هر دو سمت بدن باشد.

درد بیضه می تواند از قسمت های مختلقی نشئت بگیرد و علت آن در درون شکم شما ، کشاله ران باشد یا از خود بیضه ها نشئت بگیرد که در هر صورت شما این درد را در قسمت بیضه های خود احساس می کنید. درد بیضه به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود :

  1. درد حاد که به طور ناگهانی شدید ایجاد می شود و درد زیادی را منتقل می کند و معمولا در مدت زمان کوتاهی فروکش می کند.
  2. درد مضمن که معمولا به طور تصاعدی رشد می کند و بیشتر می شود به اوج خود می رسد که این درد ها دیر تر نیز فروکش می کنند.

دلایل درد بیضه

آیا درد بیضه طبیعی است ؟

خیر ! درد بیضه طبیعی نیست. هرچند که این ناحیه اسیب پذیر است و معمولا در تماس با یک حادثه و یک اتفاق دچار درد شدیدی می شود خود به خود نیز درمان می شود اما در آخر باید در نظر داشته باشید که اگر درد بیضه بدون دلیل ایجاد شود باید مورد برسی قرار بگیرد و دلایل درد بیضه مشخص شود. از این رو حتما اگر درد بی دلیل داشتید به دنبال آن بروید و با یک متخصص صحبت کنید. البته در درد های شدید و حاد معمولا به قدری این درد بالا می رود که با اورژانس تماس گرفته می شود.

چگونه بفهمیم دلایل درد بیضه جدی است ؟

اگر درد بیضه شما با این شرایط بود حتما جدی است و باید برسی شود :

  • درد ناگهانی و شدید در یک یا هر دو بیضه شما رخ دهد
  • درد بیضه همراه با حالت تهوع و استفراغ و یا درد شکمی باشد.
  • تورم در بیضه ها رخ دهد.
  • درد بیضه که بیش از یک ساعت طول بکشد یا در حالت استراحت یا دراز کشیدن فروکش نکند.

هر کدام از این مشکلات ممکن است به یک علت در بیضه شما ایجاد شود و از این روست که کسب اطلاعات کلی در خصوص دلایل درد بیضه می تواند کمک زیادی به شما کند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

دلایل درد بیضه چیست ؟

البته در نظر داشته باشید که در برخی از موارد به علت تصادف ، آسیب ، ضربه یا حادثه می توان انتظار داشت که درد بیضه ایجاد شود و تنها برای درمان آن باید اقدام کنید. اما در هر صورت در برخی از موارد نیز درد بیضه مشخص و واضح نیست که در این صورت از علت های درونی نشئت می گیرد که به این شرح می باشد :

اورکیت

اورکیت زمانی است که یک عفونت باکتریایی یا ویروسی باعث التهاب در یک یا هر دو بیضه می شود. در کودکان، ویروس اوریون یکی از علل شایع ارکیت است. اگر اوریون باعث اورکیت شود، تورم معمولاً چهار تا شش روز پس از شروع علائم اوریون شما شروع می شود که می تواند یکی دلایل درد بیضه باشد.

فتق کشاله ران

فتق این قسمت از بدن  شما زمانی رخ می دهد که بخشی از روده شما از طریق قسمت ضعیف عضلات شکم که معمولا در طول زمان گاها به علت جراحی ضعیف می شود و در نزدیک کشاله ران شما  قرار دارد تحت فشار قرار بگیرد. این علت معمولاً خطرناک نیست و نیاز به نگرانی ندارد اما در موارد نادر ممکن است بسیار دردناک باشد و ممکن است نیاز به جراحی فوری داشته باشد تا این دلیل از دلایل درد بیضه فروکش نماید.

دلایل درد بیضه

اپیدیدیمیت

اپیدیدیمیت التهابی است که اپیدیدیم شما را تحت تاثیر قرار می دهد.  اما اپیدمیم که اصطلاح پزشکی محسوب می شود به گروهی از لوله‌ های نازک پیچیده گفته می شود که اسپرم را از بیضه‌ ها به مجرای اسپرم می‌برد و در نهایت هنگام ارگاسم از بدن شما خارج می گردد. اگر اپیدیدیمیت دارید، کیسه بیضه شما ممکن است متورم شود و همچنین اگر آن هارا لمس نمایید احساس گرما می کنید. عفونت هایی که منجر به این مشکل می شود می تواند تا یک هفته تداوم داشته باشد.

اسپرماتوسل

اسپرماتوسل یک کیست پر از مایع است که می تواند در داخل لوله های نازکی که فوقا برای شما شرح داده ایم یعنی اپیدمیم قرار بگیرد که در نزدیکی بیضه شما ایجاد شده و موجب درد شدید در این قسمت می شود. خوشبختانه باید گفت که این کیست ها توده های سرطانی نیستند اما با این وجود رشد می کنند و مایع بیشتری در آن جمع می گردد که می تواند از دلایل درد بیضه باشد و حتی گاها درد زیادی ایجاد نماید.

هیدروسل

این دلیل از دلایل درد بیضه در زمان کودکی رایج می باشد و معمولا از نتیجه جمع شدن آب داخل شکم در اطراف بیضه ها می باشد که می تواند یک طرف را درگیر کند یا در هر دو قسمت ایجاد درد شدید نماید.

هماتوسل

این مشکل در اثر یک ضربه یا حادثه ایجاد می شود موجب جمع شدن خون در ناحیه بیضه شما می شود که در آخر موجب درد بیضه ها می شود.

واریکوسل

سیاهرگ هایی که داخل بیضه های شما قرار دارد گاها به صورت غیر طبیعی بزرگ می شود که در نهایت منجر به درد در بیضه ها می شود. علت این درد هم بزرگ شدن این رگ های فعالیت این دسته از سیاهرگ ها می باشد

پیچ خوردگی بیضه

از رایج ترین دلایل درد بیضه که باعث می شود در آخر درد حاد ایجاد شود و حتی کار به اورژانس کشیده شود پیچ خوردگی های بیضه می باشد. در نتیجه پیچ خوردن طناب اسپرماتیک پیچ خوردگی بیضه ایجاد می شود که جریان خون را به یک بیضه که معمولاً بیضه چپ می باشد را قطع می‌ کند و در نهایت  باعث درد شدید ناگهانی می شود. این اتفاق ممکن است هر زمان رخ دهد و در آخر باید در نظر داشته باشید که به علت درد شدیدی که ایجاد می کند به صورت اورژانسی باید عمل شود.

دلایل درد بیضه

سنگ کلیه

سنگ کلیه از مشکلات مربوط به بیضه های شما نیست اما درد شدیدی را ایجاد می کند که می تواند تمامی اندام های تحتانی شما را تحت تاثیر قرار دهد. چرا که این کریستال ها باید وارد حالب شود در آخر باعث در بیضه ها و حتی کشاله ران شود. شما می توانید در خصوص کسب اطلاعات بیشتر در مورد سنگ کلیه بر روی این لینک کلیک کنید.

سرطان بیضه

سرطان بیضه شایع ترین سرطان در افراد بین 15 تا 35 سال است. و طبیعتا وجود غده سرطانی و … در این ناحیه باعث می شد که درد زیادی ایجاد شود.

مهم ترین دلایل درد بیضه را برای شما شرح دادیم. در ادامه قصد دارید تا به اطلاعات تکمیلی در این حوزه بپردازیم.

شما در کنار دلایل درد بیضه باید به نشانه های زیر نیز توجه داشته باشید :

  1. کبود شدن بیضه ها
  2. تورم بیضه ها
  3. تعریق
  4. حالت تهوع و استفراغ
  5. تب
  6. مشکل در ادرار

هر کدام از این مشکلات می تواند در تشخیص علت اصلی درد بیضه ها تاثیر زیادی داشته باشد. برای مثال مشکل در ادرار می تواند در نتیجه ایجاد سنگ کلیه و حرکت آن باشد.

آیا درد بیضه از عفونت های جنسی ایجاد می شود ؟

بله ! متاسفانه یکی از مشکلاتی که می تواند از دلایل درد بیضه باشد وجود عفونت های ناشی از بیماری های مقاربتی می باشد. این عفونت ها می تواند در قسمت های مختلفی از بدن ایجاد شود که بدون شک بیضه ها را نیز در بر می گیرد. این عفونت ها موجب تورم در بیضه ها می شود که در آخر درد های مربوطه آن را نیز به دنبال دارد.

البته درد ناشی از عفونت پس درمان این مشکل نیز حل می شود اما در هر صورت تشخیص عفونت و علت این مشکل باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

دلایل درد بیضه

چگونه دلایل درد بیضه تشخیص داده می شود ؟

ممکن است برای تشخیص علت این بیماری معاینات با سوالاتی از این قبیل شروع شود :

  1. درد از چه زمانی شروع شده است ؟
  2. چه مدتی است که درد ادامه دارد ؟
  3. دقیقا در چه نقطه ای احساس درد می کنید ؟
  4. آیا در این اواخر ضربه یا آسیبی به اندام های تحتانی شما وارد شده است ؟
  5. آیا رفتار هایی انجام داده اید که درد شما را تشدید کند برای مثال خود ارضایی داشته اید یا حمام آب داغ گرفته اید ؟

همچنین برای ادامه برسی دلایل درد بیضه ممکن است آزمایش های زیر نیز تجویز شود :

هرچند که برخی از درد ها شدید می باشد اما باید در نظر داشته باشید که این آزمایش ها برای داشتن یک درمان مناسب و بی خطر تا حدودی ضروری و لازم می باشد.

درمان درد بیضه (فوری و سریع)

درمان درد بیضه ممکن این گاهی به کمک جراحی انجام شود. گاهی نیز به کمک دارو درمانی یعنی آنتی بیوتیک ها … این مشکل بر طرف می شود که در هر صورت تشخیص آن با پزشک متخصص شما در این زمینه ست. اما راهکار هایی وجود دارد که شما می توانید تا زمان بر طرف شدن دلایل درد بیضه به کمک آن در خانه درد خود را کاهش دهید تا اقداماتی درمانی مناسب اتخاذ شود. این روش ها به این شرح می باشد :

  1. از کمپرس سرد استفاده کنید. چند تکه یخ بردارید و در حوله بپیچید و آن را در موضع درد قرار دهید. در نظر داشته باشید که هر بار قرار دادن کمپرس سرد نباید بیشتر از 15 دقیقه طول بکشد. همچنین از قرار داده مستقیم یخ نیز خودداری نمایید.
  2. یک حوله پیچیده شده را در زیر ناحیه بیضه های خود قرار دهید و به پشت دراز بکشید.
  3. دوش آب گرم (نه داغ) بگیرید.
  4. دارو های ضد التهاب مصرف کنید البته از آنجا که افرادی ممکن است توانایی مصرف این دارو ها را نداشته باشند بهتر است با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

آیا درد بیضه خود به خود درمان می شود ؟

بله معمولا برخی از درد های ناحیه بیضه خود به خود درمان می شود اما اگر شدت درد متفاوت می باشد باید به برسی دلایل درد بیضه بپردازید و برای برسی این درد نیز باید به یک اورولوژیست مراجعه کنید. همچنین اگر از روش های بالا برای درمان این درد استفاده کردید در نظر داشته باشید که این روش ها می توانند موقتی باشند و در هر صورت بهتر است که با یک متخصص خوب در این زمینه صحبت کنید تا اگر آسیب جدی وارد شده باشد در اسرع وقت بتوانید به درمان آن اقدام نمایید.

در این صفحه سعی شد تا هر آنچه در خصوص دلایل درد بیضه نیاز دارید در اختیار شما قرار داده شود که در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مراجعه به یک متخصص خوب در این زمینه بر روی لینک نوبت دهی آنلاین در بالای این صفحه کلیک کنید و با یک متخصص اورولوژ در این زمینه مشورت کرده و به طور ریشه ای به درمان مشکلات خود در این زمینه بپردازید.

در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *