4.5/5 - (51 امتیاز)

نشانه ها و علائم پروستات

پروستات را می توان یکی از مهم ترین ارگان های بدن آقایان دانست که در بدن آن ها نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. اما این ارگان از بدن آقایان مانند هر عضو دیگری می تواند دچار مشکل و بیماری شود و در زمان مناسب درمان گردد. اما برای اینکه بتوانید در زمان مناسب به درمان این بیماری بپردازیم مهم است که علائم پروستات را شناسایی کنیم ! از این روست که ما در این مطلب نشانه های پروستات را به طور کامل برای شما شرح می دهیم و اطلاعات مورد نیازتان را در اختیارتان قرار می دهیم.

برای کسب اطلاعات در مورد نشانه ها و علائم پروستات این صفحه را از دست ندهید.

پروستات چیست ؟

پروستات را می توان یکی از غدد بدن دانست که در انجام فعالیت های جنسی و همچنین باروری مردانه نقش دارد. این غده مایع منی بدن را تولید می کند و با تنظیم میزان اسیدیته یا PH مایع منی در باروری نقش موثری ایفا می کند.

در نتیجه مردان از زمانی که به سن بلوغ می رسند و فعالیت های جنسی آن ها شروع می شود مدام از این غده استفاده می کنند که باعث می شود بیماری های مربوط به آن قابل پیش بینی باشد. اما علائم علائم پروستات و نشانه های بیماری آن چیست ؟

به طور کامل در ادامه به آن می پردازیم.

علائم پروستات

علائم پروستات چیست ؟

ابتدا باید بگوییم که اگر علائم زیر را مشاهده کردید در این صورت باید برای انجام سایر برسی ها و آزمایشات لازم به یک متخصص مراجعه کنید. چرا که این علائم را می توان ناشی از عفونت های ادراری ، مشکلات کلیوی و… نیز مشاهده کرد. از این رو نمی توان با مشاهده این علائم به طور قطع گفت که پروستات شما درگیر بیماری می باشد ! اما نشانه های حایز اهمیتی می باشد که بدون شک باید آن ها را مورد پیگیری قرار دهید.

علائم التهاب در پروستات

التهاب پروستات یا پروستاتیست مشکلی است که معمولا در آن به علت یک عفونت پروستات دچار تورم می شود و علائمی را از خود نشان می دهد. از مهم ترین علائم التهاب پروستات می تواند به موارد زیر اشاره کرد :

• درد در ناحیه زیر شکم، ناحیه تناسلی یا گاها کمر
  • میل مکرر به ادرار کردن
  • ادرار دردناک (دیسوریا)
  • داشتن جریان ادرار که متوقف و شروع می شود.
  • خون در ادرار شما (هماتوری)
  • خون در منی (هماتوسپرمی)
  • درد هنگام مقاربت جنسی (دیسپارونی)
  • انزال دردناک
  • اختلال در نعوظ

فراموش نکنید که علائم پروستات در زمان پروستات به صورت مضمن می باشد با این وجود تا زمانی که این التهاب بر طرف نشود همچنان شاهد بروز این نشانه ها خواهید بود.

علائم پروستات خوش خیم

منظور از پروستات خوش خیم چیست ؟ پروستات خوش خیم یا بزرگی پروستات Prostate Enlargement یکی از بیماری های شایع در بین آقایان از شروع سن میانسالی می باشد که می توان گفت در 50 درصد آقایان دیده می شود. در این حالت پروستات صرفا بزرگ می باشد اما به صورت خوشخیم یعنی سلول های سرطان در آن وجود ندارد و در بدن شما پخش نمی شود. از نشانه های پروستات خوش خیم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. کندی یا دریبل زدن هنگام ادرار کردن
  2. مشکل در شروع ادرار کردن (بی اختیاری)
  3. نیاز ناگهانی به ادرار کردن (فوریت)
  4. نیاز به بیدار شدن در شب برای ادرار کردن
  5. ناتوانی در تخلیه کامل مثانه (حس پر بودن مثانه)
  6. درد بعد از انزال
  7. تغییر رنگ ادرار در ضمان ادرار کردن
  8. بوی غیر طبیعی از ادرار

علائم پروستات

علائم سرطان پروستات بدخیم

اما منظور از سرطان بدخیم پروستات Prostate Cancer چیست ؟ در این حالت شاید پروستات شما چندان بزرگ نشده باشد اما توده ای در آن وجود دارد که این توده از سلول های سرطانی تشکیل شده اند. این سلول ها از الگو رشد نا متعارفی برخوردار خواهند بود و به مرور از پروستات خارج شده و به سایر اندام های بدن می رسند. از این رو این علائم پروستات که مربوط به سرطان بدخیم است باید به طور جدی برسی شود :

• مشکل در شروع ادرار
  • جریان ضعیف یا قطع شده ادرار
  • تکرر ادرار کردن، به خصوص در شب
  • مشکل در تخلیه کامل مثانه
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار
  • خون در ادرار یا منی
  • درد در پشت، لگن یا لگن که از بین نمی رود
  • انزال دردناک

همانطور که مشاهده کردید این نشانه ها با نشانه های بزرگی پروستات یکی است ! پس چه کنیم ؟

کافیست با دیدن این نشانه ها با یک متخصص در این زمینه یعنی یک اورولوژیست صحبت کنید که این تخصص با تعیین کردن آزمایش های مربوط مانند ام ار ای و … به نوع مشکل پروستات پی می برد و تشخیص می دهد که آیا سرطانی است یا خیر !

علائم و نشانه های پروستات (التهاب، سرطان، خوش خیم و بدخیم)

نشانه های پروستات چقدر طبیعی می باشد ؟

باید گفت که بسیاری از آقایان (نزدیک به 50 درصد آن ها) در سن میانسالی و چهل و پنج سالگی به بالا شروع به مشاهده این علائم پروستات می کنند و همچنین قریب به 70 درصد اقایان بالای 60 سال این علائم را دارند. اما این رایج بودن علائم به معنی طبیعی بودن ان نیست.

بلکه به این معنیست که بیماری های پروستات رایج می باشد و شما باید حتما در سن مناسب شروع به چک کردن این غده نمایید مخصوصا اگر سابقه ارثی در خانواده خود دارید !

چرا نشانه های پروستات روی مجاری ادراری می باشد ؟

اگر بخواهیم محل دقیق پروستات را برای شما شرح دهیم باید بگوییم که پروستات دقیقا مجاری ادراری را احاطه کرده است و در زیر مثانه قرار دارد. کوچک ترین مشکل یا بیماری در این عضو نیز به بزرگی و التهاب آن منجر می شود. وقتی این عضو بزرگ می شود به مجاری ادراری فشار می آورد و باعث می شود که مشکلات ادراری خود را نشان دهند !

آیا می دانید پروستات گاهی به قدری بزرگ می شود که جریان ادرار شما را قطع می کند ؟!

چرا علائم پروستات عود می کند ؟

شاید بارها مشاهده کرده باشید که علائم این بیماری عود کند دوباره فروکش کند و مجددا طی یک سیکل برگردد. در این حالت 2 فرض پیش روست :

1. یا مشکل شما از ارگانی مانند کلیه علی الخصوص سنگ کلیه بوده است که از بدن شما دفع شده است و مجددا این عضو سنگ ساز سنگ تولید کرده است.
  2. یا ناشی از عفونت و التهاب پروستاتی بوده است که به علتی مجددا ایجاد می شود و موجب ملتهب شدن این عضو می گردد.
  3. البته می توان این مشکل را به بیماری های دیگر نیز اختصاص داد.

در هر صورت باید در اسرع وقت برای برسی هر کدام از این نشانه ها به یک متخصص مراجعه کنید و سپس دقیق تر به علائم پروستات توجه کنید.

چگونه نشانه های پروستات را کاهش دهیم ؟

معمولا نشانه های پروستات با دارو درمانی حل می شود :

1. اگر در نتیجه التهاب و عفونت باشد در این صورت مصرف یک دوره آنتی بیوتیک های مخصوص می تواند این مشکل را بر طرف کند.
  2. اگر مشکل ناشی از بیماری هایی مانند بزرگی پروستات و یا سرطان باشد در این صورت در کنار به کار گیری سایر روش های درمانی این بیماری از دارو های برایی شل کردن عضلات مجاری ادراری و روان تر کردن آن استفاده می شود که موجب می شود دفع شما ساده تر صورت بگیرد.

اگر به علائم پروستات توجه نکنیم چه می شود ؟

قطعا مشکلات زیادی برای شما به وجود می آید. بی توجهی به علائم پروستات می تواند هر یک از مشکلات زیر را برای شما به همراه داشته باشد و حتی چند مورد از موارد زیر برای شما اتفاق بیوفتد :

1. علائم ادرار کردن شما بدتر شود.
  2. دچار تب ، لرز و … شوید.
  3. در بیماری مانند سرطان سایر عضو ها درگیر شود.
  4. دچار عفونت ادراری شوید.
  5. دچار بیماری هایی مانند سنگ کلیه شوید.
  6. در مدفوع خود خون ببینید.
  7. و…

از این رو بدیهی است که باید درمان این بیماری را در زمان مناسب جدی بگیرید و به آن توجه کنید.

نشانه های پروستات چه زمانی از بین می رود ؟

نشانه های پروستات از بین نمی رود مگر آن که برای درمان آن اقدام کنید. اگر هم نشانه های آن از بین رفت باید انتظار داشته باشید که مجددا برای شما اتفاق بیوفتد چرا که علت اصلی علائم پروستات همچنان وجود دارد. همچنین می توان گفت که در بسیاری از موارد دیده شده این علائم از بین نرفتند بلکه صرفا بدتر و شدید تر شده اند که قطعا مشکلات زیادی برای شما به وجود می آورند.

چگونه علت نشانه های پروستات را پیدا کنیم ؟

برای کشف علت اصلی این نشانه ها و علت های پروستات باید به انجام آزمایشات مختلفی بپردازیم. با دیدن این نشانه ها معمولا پزشک شما چندین روش تشخیصی را برای شما مشخص می کند :

1. آزمایش PSA یا پی اس ا
  2. ام ار ای
  3. برسی معقدی پروستات
  4. آزمایش ادرار برای برسی باکتری های ادراری
  5. سونوگرافی
  6. آزمایش خون

و در مواردی که شک پزشک بالا می رود ممکن است نمونه برداری یا بیوپسی نیز تجویز گردد.

بدیهی است که هر چه زودتر علت این مشکل مشخص شود کنترل و درمان ان ها نیز ساده تر می شود از این روست که باید در زمان مناسب برای چک کردن این علائم پروستات اقدام نمایید.

علائم و نشانه های پروستات (التهاب، سرطان، خوش خیم و بدخیم)

برای درمان علائم پروستات به کجا مراجعه کنیم ؟

درمان و حل مشکلات ناشی از پروستات مربوط به تخصص اورولوژی می باشد. متخصص اورولوژی یا اورولوژیست در زمینه درمان بیماری های مجاری ادراری و اندام های تناسلی و تولید مثلی مردانه فعالیت می کند پس بدیهی است که هم راهی برای حل مشکلات ادراری شما پیدا می کند و هم بهترین روش درمان پروستات را به شما پیشنهاد می کند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان پروستات بر روی لینک رو به رو کلیک کنید : درمان

بهترین روش درمان پروستات چست ؟

بر اساس علائم پروستات ، نشانه های آن ، سن و شرایط سنی شما راه های مختلفی برای درمان مشکلات پروستات پیشنهاد می شود و از این رو نمی توان یک بهترین روش برای درمان پروستات برای هر کسی تجویز کرد. با این وجود انتخاب متخصص خوب در این زمینه بدون شک می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد تا از تجربه ها و علم جدید یک اورولوژیست خوب بهره ببرید و از جدید ترین روش ها با کمترین عوارض برای حل این مشکل استفاده نماییذ.

برای برسی نشانه پروستات به کجا مراجعه کنیم ؟

بدون شک پیدا کردن جایی برای برسی علائم پروستات و نشانه های آن و همچنین تشخیص و درمان این بیماری دچار مشکل شده اید اما ما در این صفحه همراه شماییم تا یکی از بهترین متخصصین در این زمینه را به شما معرفی کنیم. دکتر احمد رضا رفعتی یکی از متخصصین این حوزه می باشند که با رتبه ای برتر در بورد تخصصی خود می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. همچنین ایشان به عنوان عضوی از انجمن اورولوژی آمریکا و اروپا بدون شک بهترین روش های درمان انواع پروستات را به شما معرفی می کنند.

شما می توانید برای دریافت نوبت بر روی این لینک یا نوبت دهی آنلاین در بالای این صفحه کلیک کنید.

سخن آخر در خصوص علائم پروستات

ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه در خصوص علائم پروستات و نشانه های آن در زمان التهاب ، بزرگی خوش خیم پروستات و همچنین پروستات سرطانی نیاز می باشد را در اختیار شما قرار دهیم که در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. امیدواریم با جدی گرفتن این نشانه ها در زمان درست برای درمان آن ها اقدام نمایید تا به کمک یک متخصص خود بتوانید بهترین روش را با کمترین عوارض پیدا کنید و یک زندگی سالم برای خود به همراه داشته باشید.

منبع :

مهم ترین علائم پروستات چیست ؟

معمولا مشکلات پروستات بر روی مجاری ادراری بیشترین تاثیر را می گذارند.

آیا علائم پروستات جدی می باشد ؟

بله بدون شک این علائم جدی می باشد و باید در اسرع وقت توسط بهترین متخصص در این زمینه درمان شود.

چگونه نشانه های پروستات را پیگیری کنیم ؟

شما برای تشخیص علت پروستات به یک اورولوژیست خوب نیاز دارید که دسترسی به آن از طریق این صفحه برای شما میسر شده است.