آزمایش ناباروری مردان

4.7/5 - (51 امتیاز)

آزمایش ناباروری مردان

قطعا یکی از مهم ترین قابلیت هایی که هم انسان ها و هم تمامی موجودات زنده برای بقا و تداوم نسل از آن برخوردار می باشند قابلیت باروری و بارور کردن می باشد که انسان امروزی به علت مشکلاتی که با آن رو به رو است بیشتر با مشکلات این چنینی رو به رو می شود. در این زمان تشخیص علت ناباروری و درمان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و آزمایش ناباروری مردان از این رو نیاز می باشد. اما مهم ترین تست ها و آزمایش ناباروری مردان چیست ؟ این آزمایشات کدام مشکلات را تشخیص می دهند ؟ 

با ما در این صفحه همراه باشید و به طور کامل در خصوص آزمایش ناباروری مردان به کسب اطلاعات لازم بپردازید. همچنین شما می توانید در این صفحه نمونه آزمایش اسپرم قوی و اسپرم ضعیف را نیز مشاهده کنید.

دقیق ترین آزمایش ناباروری مردان چیست ؟

معمولا بهترین راه تشخیص ناباروری مردان از پیش مشخص نیست و پس از معاینات اولیه بهترین و دقیق ترین راه مشخص می شود. اما بدیهی است که یکی از اصلی ترین آزمایش ناباروری مردان که در ادامه به تفصیل در مورد ان ها توضیح می دهیم مربوط به برسی اسپرم ها می باشد.

در آخر روش هایی که در ادامه به شما معرفی می کنیم باید ما را به یکی از علت های ناباروری آقایان می رساند که شما می توانید جهت کسب اطلاعات کامل در خصوص این علت ها بر روی لینک رو به رو کلیک کنید : دلایل مشکلات باروری در مردان

آزمایش ناباروری مردان

انواع تست و آزمایش ناباروری مردان

ابتدا باید در نظر بگیرید که آزمایشات و معاینات مربوط به ناباروری مردان را طی دو دسته اصلی انجام می شود :

معاینات فیزیکی :

این معاینات به صورت کلی انجام می شود و گاها به برسی و معاینه اندام های تناسلی شما نیز منجر می شود. در این برسی اولیه پزشک متخصص در خصوص موارد زیر نیز سوالاتی مربوطه را مطرح می کند :

  1. بیماری ها و سابقه های ارثی
  2. مشکل یا بیماری های مزمن
  3. جراحی های پیشین که انجام شده است.
  4. دارو هایی که مصرف می کنید.
  5. تروما و یا حادثه هایی که ممکن است در طول زندگی برای شما اتفاق افتاده که منجر به آسیب احتمالی ناحیه تناسلی شده است.

البته که این مرحله ضروری می باشد اما بدون شک مهم ترین قسمت آزمایش ناباروری مردان مربوط به آزمایشات مربوط به اسپرم می باشد که در ادامه به طور کامل به آن ها می پردازیم :

آزمایشات مایع منی

بدون شک مایع منی مهم ترین علت تاثیر گذاری در باروری مردان یعنی اسپرم را در خود جای داده است و به طور طبیعی میزان بسیار زیادی از اسپرم در هر انزال وجود دارد که موجب می شود باروری به درستی صورت بگیرد. طبیعتا وقتی باروری مختل می شود ابتدا باید به نمونه گیری از این مایع اقدام کرد تا برسی اسپرم ها صورت بگیرد. روش های جمع آوری اسپرم معمولا به دو صورت می باشد :

  1. در محیط آزمایشگاه یا در مطب پزشک از ظرف های مخصوص استفاده می شود تا این مایع جمع آوری شود.
  2. از آنجایی که این روش ممکن است برای برخی افراد مطلوب نباشد این امکان نیز وجود دارد که خود شما با استفاده از تجهیزات و ابزار های مخصوص در هنگام مقاربت جنسی این مایع را جمع آوری کرده و جهت برسی به آزمایشگاه ارائه کنید.

در نمونه گیری که برای آزمایش ناباروری مردان انجام می شود اغلب این موارد جست و جو می شود :

  • تعداد اسپرم
  • شکل اسپرم
  • قابلیت حرکت اسپرم
  • وجود عفونت در مایع منی شما

خوب است بدانید که معمولا با یک آزمایش اقدام به اظهار نظر دقیق در این حوزه نمی شود و چندین نمونه در فواصل زمانی و زمان های متفاوتی گرفته می شود و برسی می شود تا در خصوص فاکتور های مهم در ناباروری مردان به یک نتیجه دقیق تر دست پیدا کرد.

آزمایش ناباروری مردان

فراموش نکنید اگر در این آزمایش ناباروری مردان وضعیت اسپرم شما کاملا طبیعی بود و مشکلی وجود نداشت معمولا همسر شما به آزمایش ناباروری ارجاع داده می شود اگر در آزمایشات او نیز مورد عجیبی مشاهده نشد آزمایشات تکمیلی تجویز می شود که به این شرح می باشد :

  1. سونوگرافی اسکروتال : این سونوگرافی در حقیقت برسی کیسه بیضه و وجود واریکوسل یا سایر مشکلات این غده می باشد که در تشخیص ناباروری بسیار مهم می باشد.
  2. سونوگرافی ترانس رکتال : از دیگر آزمایش ناباروری مردان که می تواند به آن اشاره کرد برسی پروستات و لوله هایی می باشد که مایع منی را حمل می می کند. انسداد این لوله ها می تواند عامل نبود اسپرم در مایع منی باشد.
  3. آزمایشات هورمونی : هورمون های تولید شده در غده هایی مانند هیپوتالاموس و  هیپوفیز و همچنین بیضه ها در تولید اسپرم و البته رشد جنسی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. همچنین برسی هورمون تستوسترون نیز در آزمایش ناباروری مردان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
  4. آزمایش ادرار : شاید این آزمایش کمی عجیب به نظر برسد اما در عین حال وجود اسپرم در نمونه ادرار شما پس از انزال می تواند نشان دهنده این باشد که اسپرم ها مسیر اشتباهی را طی می کنند که به آن انزال رتروگراد گفته می شود.
  5. همچنین در آخر ممکن است طی برخی از آزمایش های تخصص مشکلات ژنتیکی ، مدت زمان زنده ماندن اسپرم و همچنین عدم نفوذ و چسبندگی آن به تخمک نیز برسی شود که در آخر علت نهایی ناباروری را مشخص می کند.

به شما پیشنهاد می کنیم که آزمایش ناباروری مردان را جدی بگیرید چرا که بدون شک مهم ترین علت عدم درمان ناباروری ، عدم تشخیص درست این بیماری می باشد پس نا امید نشوید و پزشک خود در این زمینه همراه شوید.

بهترین زمان برای آزمایش اسپرم

اگر به آزمایش اسپرموگرام ارجاع داده شوید آخرین رابطه جنسی شما نباید بیشتر از 5 روز طول بکشد و در عین حال نباید 2 الی 3 روز قبل از انجام آزمایش های مربوطه رابطه جنسی داشته باشید. به همین علت معمولا بهترین زمان برای انجام آزمایش ناباروری مردان یا اسپرموگرام 72 ساعت بعد از آخرین انزال یا رابطه جنسی می باشد.

بدیهی است که عدم رعایت کردن این مدت زمان می تواند جواب آزمایش شما و به تبع تشخیص علت ناباروری را با اختلال رو به رو کند و در کیفیت اسپرم تاثیر منفی داشته باشد.

نکات مهمی که برای آزمایش اسپرم که باید رعایت کنید :

در زمانی که دچار تب یا بیماری هستید و … هستید آزمایش ندهید.

  1. از آنجایی که اسپرم ها در شرایط نامناسب آسیب می بینند و طبیعتا امکان آزمایش دقیق را از ما سلب می کنند به همین علت بهتر است در محیط آزمایشگاه به نمونه گیری از اسپرم پرداخته شود.
  2. اگر از بیماری های پوستی رنج می برید پزشک خود را مطلع کنید.
  3. اگر به بیماری های مقاربتی دچار هستید یا حامل ویروس آن هستید به پزشک مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید.
  4. برای آزمایش ناباروری مردان از باز کردن ظرف پیش از انجام نمونه گیری از اسپرم خودداری نمایید.
  5. همچنین در صورتی که خارج از محیط آزمایشگاه این نمونه را جمع آوری می کنید فراموش نکنید که نباید دما ببیند.
  6. البته این نکات توسط آزمایشگاه نیز به شما گوشزد می شود که نشان دهنده اهمیت رعایت این نکات برای نمونه گیری صحیح می باشد.

آزمایش ناباروری مردان

مقایسه نمونه آزمایش اسپرم قوی و اسپرم ضعیف

میزان نرمال اسپرم در هر مایه منی باید بین 15 میلیون تا حداقل 150 میلیون و گاهی بیشتر باشد که نشان دهنده آزمایش اسپرم قوی است و در حقیقت موجب می شود تا باروری بدون مشکل صورت بگیرد. به طور کلی انتظار می رود که در هر انزال بیش 30 میلیون اسپرم دیده شود تا به حد نرمال رسیده باشد که بدیهی است اگر از این میزان کمتر باشد آزمایش اسپرم ضعیف است.

در این مطلب بر اساس نمونه آزمایش ناباروری مردان تفاوت اسپرم ضعیف و قوی در زیر میکروسکوپ برسی و مشخص شده است که شما می توانید به صورت تصویری آن را مشاهده نمایید.

در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و به سوالات خود در خصوص آزمایش ناباروری مردان دست پیدا کرده باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *