4.8/5 - (59 امتیاز)

دلایل ناباروری مردان

هر کسی پس از ازدواج خود تمایل دارد که در هر زمان که شرایط آن محیا باشد به فرزند اوری اقدام کند و قطعا خیلی آزار دهنده است که پس از محیا شدن شرایط امکان فرزند آوری وجود نداشته باشد و علت آن نیز دلایل ناباروری مردان باشد ! در چنین زمانی است که هر کسی دلایل ناباروری مردان را در خود جست و جو می کند و درمان آن را دنبال می کند و از این روست که ما در این مطلب می خواهیم صفر تا 100 این موضوع را برای شما برسی کنیم.

با ما در این صفحه همراه باشید و در خصوص دلایل ناباروری مردان به کسب اطلاعات کامل بپردازید و سپس در خصوص درمان آن اقدام نمایید.

منظور از ناباروری مردان چیست ؟

ناباروری مردان یعنی به هر دلیلی اسپرم مورد نیاز برای لقاح به تخمک نرسد که این موضوع می تواند از علل متفاوتی نشئت بگیرد. از نظر زمانی هر گاه که پس از یک سال مقاربت بدون محافظت همچنان باروری رخ ندهد و در این صورت احتمال ناباروری از جانب یکی از آقایان و یا بانوان وجود دارد که باید مورد پیگیری و آزمایش قرار بگیرد و تعیین شود که مشکل ناباروری از جانب کیست !

اگر مشخص شود که به علت نقص در اندام های تولید مثلی آقایان بارداری رخ نمی دهد باید دلایل ناباروری مردان جست و جو شود که در ادامه به آن به طور کامل می پردازیم و علت های آن را بیان می کنیم.

علل و دلایل ناباروری مردان چیست ؟

در این قسمت ما سعی کردیم تا شایع ترین بیماری هایی که در این زمینه وجود دارد را برای شما شرح دهیم اما خوب است بدانید که در برخی از موارد علت ناباروری آقایان به طور دقیق مشخص نمی شود از این روست که درمان آن نیز دشوار تر می باشد. مهم ترین علل عدم باروری آقایان به این شرح می باشد.

بیماری های اسپرم

مشکلات اسپرم خود دسته بندی بندی مختلفی دارد که رایج ترین آن ها به این شرح می باشد :

• این اسپرم ها به طور کامل رشد نکرده است.
  • شکل اسپرم طبیعی را نداشته است.
  • در مسیر درست خود حرکت نمی کند یا قابلیت حرکت ندارد.
  • در تعداد بسیار کم ساخته شود (الیگواسپرمی)
  • اصلا ساخته نمی شود (آزواسپرمی)

این مشکلات گاهی از دلایل ژنتیکی نشئت می گیرد که باعث می شود و برخی در نتیجه سبک زندگی نا سالم مانند استفاده از دخانیات یا برخی دارو های مورد استفاده ایجاد می شود. همچنین عفونت های مجاری اداراری یا حتی مشکلات و نارسایی کلیه نیز می تواند در این بیماری ها تاثیر زیادی داشته باشد.

واریکوسل

در حقیقت این مشکل ناشی از اختلال در رگ های ناحیه تناسلی شما می باشد که یکی از دلایل ناباروری مردان می باشد که قابل توجه نیز می باشد. این بیماری در 16 درصد از آقایان یافت می شود و در میان افرادی که نابارور می باشند 40 درصد از این مشکل رنج می بردند. این بیماری که باعث تورم ورید های داخل کیسه بیضه می شود می تواند در رشد اسپرم ها تاثیر منفی داشته باشد یا باعث کاهش مقدار تولید آن ها گردد که در نهایت به ناباروری منجر می شود.

انزال رتروگراد

این بیماری در نتیجه ایجاد مشکل در عضلات مثانه و دستگاه های ادراری شما می باشد. در این زمان وقتی ارگاسم صورت میگیرد مایعی که حاوی اسپرم می باشد به جای اینکه وارد آلت تناسلی شود و سپس آن را به تخمک برساند وارد مثانه می شود و به همین علت چون انزال طبیغی ایجاد نمی شود باروری نیز مختل می شود. عوامل مختلفی در این حالت نقش دارد که عمل های جراحی می تواند یکی از آن ها باشد. همچنین مشکلات سیستم عصبی نیز در حال تاثیر زیادی دارد.

ناباروری ناشی از سیستم ایمنی (ایمیونولوژیک)

در بدن انسان علی الخصوص آقایان آنتی بادی هایی گاها ایجاد می شود که این آنتی بادی ها به جای از بین بردن باکتری ها یا ویروس ها و… به اسپرم ها حمله می کنند. از این روست که گفته می شود در نتیجه عفونت ممکن است دلایل ناباروری آقایان ایجاد شود چرا که آنتی بادی در نتیجه عفونت های بدنی ایجاد و تولید می شود. آنها از حرکات عملکرد طبیعی اسپرم جلوگیری به عمل می آورند.

هرچند به طور دقیق مشخص نیست چرا این آنتی بادی ها به اسپرم حمله می کنند اما مشخصا مانع از حرکت این اسپرم ها به سمت تخمک می شوند.

انسداد

لوله های وجود دارد که از طریق آن اسپرم از آن طریق حرکت و به سمت آلت تناسلی و در نهایت محیط خارجی حرکت می کنند و گاهی این لوله ها مسدود می شود و می تواند از دلایل ناباروری مردان باشد. اما علت انسداد این لوله ها که عامل ناباروری مردان نیز می باشد چیست ؟

• عفونت پی در پی
  • جراحی (مانند وازکتومی)
  • نقص های رشدی

این موارد را می توان در انسداد این لوله ها موثر دانست که گاهی قابل درمان می باشد و در هر صورت باید توسط پزشک متخصص مورد برسی قرار بگیرد.

هورمون ها

همانطور که ممکن است بدانید ترشح برخی از هورمون ها می باشد که در حقیقت باعث ارگاسم یا تولید اسپرم و … به طور کلی عملکرد دستگاه های تناسلی می باشد. اگر این هورمون ها به درستی ترشح نشوند در این صورت است که عملکرد دستگاه های جنسی نیز با مشکل رو به رو می شود که در نهایت موجب ایجاد دلایل ناباروری در مردان می شود.

کروموزوم ها

کوروموزوم هایی که در اسپرم وجود دارد حاوی دی ان ای و نصف این این دی ان ای را به سمت تخمک می برد. بدیهی است که اگر در این کوروموزوم ها نقصی باشد برای مثال یک Y ناقص باشد یکی از دلایل ناباروری مردان ایجاد می شود.

داروها مصرفی

اگر دلایل ناباروری مردان را جست و جو می کنید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما دارو هایی که مصرف می کنید را مشاهده کنید چرا که برخی از این دارو ها باعث کاهش میزان اسپرم می شود. معمولا دارو هایی که برای بیماری های زیر تجویز می شود گاها موجب ناباروری مردان می شود :

• آرتروز
  • مشکلات گوارشی
  • اضطراب یا افسردگی
  • عفونت ها

سرطان

هم دارو هایی که برای سرطان تجویز می شود و هم خود سرطان باعث می شود که در قابلیت های جنسی شما اختلالات زیادی ایجاد بشود. از این رو معمولا این بیماری نتیجه بسیار منفی بر روی قابلیت باروری هر کسی دارد.

مهم ترین دلایل ناباروری مردان را فوقا برای شما شرح دادیم. اما تشخیص هر کدام از مشکلات زیر به چه شکلی است ؟ در ادامه در خصوص آن به ارائه توضیحات لازم می پردازیم. (شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ایجاد ناباروری مردانه بر روی این لینک نیز کلیک کنید)

چگونه دلایل ناباروری مردان را تشخیص دهیم ؟

آزمایش های زیادی صورت میگیرد که در حقیقت علت اصلی ناباروری شما تشخیص داده شود. این آزمایش ها به این شرح می باشد :

• حجم اسپرم: در هر انزال چقدر اسپرم وجود دارد.
  • pH: اندازه گیری اسیدیته یا بازی بودن مایع حاوی اسپرم
  • غلظت اسپرم: تعداد اسپرم در میلی متر از مایع حاوی اسپرم
  • تعداد کل اسپرم: تعداد اسپرم در کل انزال شما
  • سرعت: قابلیت حرکت و سرعت اسپرم ها برای رسیدن به تخمک
  • خطی بودن: اسپرم شما چقدر مستقیم حرکت می کند
  • مورفولوژی: برسی شکل و اندازه اسپرم شما

همچنین ممکن است در آزمایشی که انجام می شود قابلیت زنده ماندن اسپرم ، قابلیت حرکت به سمت تخمک و همچنین اندازه آن نیز برسی شود که به طور کلی مشکلات اسپرم مشخص شود. البته پزشک شما قطعا آزمایشات دیگری نیز برای تعیین دلایل ناباروری مردان مشخص می کند و در نهایت بر اساس نتیجه تست بهرین راهکار درمان این بیماری را مشخص می کند.

دلایل ناباروری مردان

نباید فراموش کنید که تشخیص نصف درمان می باشد و اگر می خواهید به درمان کامل این مشکل بپردازید ابتدا باید یک پزشک متخصص و حرفه ای پیدا کنید که به درستی علت این بیماری را تشخیص دهید. در این موضوع خوب است بدانید که اکثر بیماری های ناباروری درمان نمی شوند چرا که علت آن مشخص نمی شوند.

راهکار های درمان ناباروری مردان چیست ؟

راهکار های درمان این بیماری بسیار گسترده است که برخی از آن ها به واسطه جراحی هایی انجام می شود برخی دیگر نیز دارو درمانی می باشد. در بین راهکار های درمان ناباروری مردان لقاح آزمایشگاهی نیز دیده می شود و هر کدام از این راهکار ها برای یک دلیل می باشد.

ما پیش از این در خصوص درمان ناباروری مردان کاملا توضیح داده ایم و به روز ترین روش ها را نیز برسی کرده ایم. این امکان نیز برای شما میسر شده است تا با کلیک بر روی این لینک در خصوص درمان دلایل ناباروری مردان به کسب اطلاعات لازم بپردازید : درمان ناباروری آقابان

برای درمان ناباروری مردان باید به کجا مراجعه کنیم ؟

در کشور ما نیز درمان ناباروری هم برای آقایان و هم برای بانوان بسیار پیشرفت کرده است و از این رو می توان گفت بسیاری از مشکلات ناباروری امروزه قابل درمان است. اما در صورتی می توان این بیماری را به خوبی درمان که در قدم اول به درستی تشخیص داده بشود و تشخیص علت و دلایل ناباروری مردان  نیز بر عهده متخصص این حوزه است ! درمان این بیماری زیر نظر فردی که در دوره های تخصصی درمان ناباروری شرکت کرده است امکان پذیر می باشد.

شما می توانید برای یافتن پزشک متخصص در این حوزه بر روی لینک نوبت دهی آنلاین در بالای این صفحه کلیک کنید.

آیا درمان ناباروری مردان قطعی است ؟

متاسفانه در خصوص درمان ناباروری هنوز به نقطه ای تضمینی و قطعی نرسیده ایم و از این رو نمی توانیم بگوییم که آیا بدون شک می توان این مشکل را درمان کرد یا خیر. از این رو می توان گفت که درمان این مشکل هنوز تضمینی نیست. با این وجود شما می توانید تضمین کنید که با مراجعه به یک پزشک حرفه ای و متخصص در این زمینه بهترین نتیجه ممکن را حاصل کنید و در بهترین مسیر درمانی قدم بردارید. از این روست که حتما یک متخصص در این زمینه با انتخاب کنید.

همچنین فراموش نکنید که در این مسیر به درمان امیدوار باشید چرا که درمان ناباروری امروزه بسیار پیشرفت کرده است و افراد زیادی به این بیماری پایان داده اند که شما نیز با ذره ای ممارست می توانید جزوی از این دسته باشید.

چگونه از ناباروری مردان جلوگیری کنیم ؟

همانطور که گفتیم برخی از دلایلی که برای نابروری مردان وجود دارد کاملا ارثی می باشد و شما تاثیری در به وجود آمدن آن ندارید. با این وجود برخی راهکار ها نیز وجود دارد که بدون شک می توانید در کنترل دلایل ناباروری مردان نقش موثری داشته باشد که به این شرح می باشد :

1. از مصرف دخانیات خودداری نمایید.
  2. الکل مصرف نکنید.
  3. شلوار های تنگ نپوشید.
  4. نظافت را رعایت کنید تا از عفونت ها جلوگیری کنید.
  5. حتما وزن خود را کنترل کنید.
  6. در محیط های مسموم کمتر قرار بگیرید.
  7. استرس راه کاهش دهید.
  8. از محیط هایی که باعث گرمای بیشتر از اندازه در ناحیه تناسلی علی الخصوص بیضه ها می شود نیز فاصله بگیرید.

سخن آخر در خصوص دلایل ناباروری مردان

ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه در خصوص علل ناباروری آقایان مورد نیاز شما می باشد را در اختیار شما قرار دهیم که از این رو امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در آخر فراموش نکنید یکی از راه هایی که باعث می شود بهتر بتوانید با دلایل ناباروری مردان رو به رو شوید صبر شماست که به کمک می توانید راه های درمانی خود را به درستی طی کنید و در نهایت به یک نتیجه مطلوب برسید.

پس با کمی بردباری به یکی از شیرین ترین نقاط زندگی یعنی فرزند آوری دست پیدا کنید.