نشانه های سرطان کلیه

4.5/5 - (59 امتیاز)

نشانه های سرطان کلیه

یکی از سخت ترین بیماری هایی که بدون شک هر کدام از ما می توانیم به آن دچار شویم سرطان کلیه می باشد. خود بیماری های کلیوی نه تنها عملکرد کلیه را مختل می کند و می تواند مشکلات زیادی از جمله نارسایی به همراه داشته باشد بلکه عارض شدن سرطان کلیه نیز می تواند درد زیادی ایجاد کند و  حتی سیستم مجاری ادراری شما را مختل کند و از این روست که کسب اطلاعات در خصوص نشانه های سرطان کلیه می تواند به شما کمک کند تا در زمان درست برای درمان این مشکل اقدام کنید.

با ما در این صفحه همراه باشید و در خصوص نشانه های سرطان کلیه کلیه به کسب اطلاعات کامل بپردازید.

سرطان کلیه چیست ؟

به طور کلی سرطان رشد غیر طبیعی در هر بافتی می باشد که در این بیماری این رشد غیر طبیعی سلولی در بافت کلیه شما است. به مرور زمان این سلول ها و رشد بی رویه آن ها،توده ای به نام تومور را تشکیل می دهند.در حقیقت سرطان زمانی رخ می دهد که رشد سلول ها از کنترل خارج می شود. اما باید در نظر داشته باشید این سرطان همیشه یک توده در کلیه باغی نمی ماند و گاهی بقیه قسمت های بدن را نیز درگیر می کند.

اما شما باید درد ناشی از این بیماری کلیه را شناسایی کنید تا در زمان مناسب برای درمان آن به متخصص کلیه برای درمان مراجعه کنید تا دچار مشکل نشوید. در ادامه درد و نشانه های سرطان کلیه را دقیق تر برسی می کنیم.

10 نشانه های سرطان کلیه که باید جدی بگیرید !

مهم ترین نشانه سرطان کلیه درد است ! اما این درد می تواند در قسمت های مختلفی از بدن شما نمایان شود که همه آن ها خبر از سنگ می دهد. از مهم ترین نشانه های این بیماری می توان به این موارد اشاره نمود :

درد در ناحیه پایین کمر و پهلو ها. (این درد می تواند به صورت مقطعی باشد که قطع و وصل می گردد و گاهی نیز شدید می شود که در این صورت معمولا مراقبت های اورژانسی نیاز می باشد)

  1. وجود توده در کلیه
  2. خون ادراری یا هماتوری
  3. درد پهلو
  4. خستگی مفرط
  5. از دست رفتن اشتها
  6. کاهش وزن
  7. تب با درجه پایین
  8. درد استخوان
  9. فشار خونی بالا
  10. میزان بالای کلسیم در خون

نشانه های سرطان کلیه

مهم ترین نشانه های سرطان کلیه که باید آن ها را جدی بگیرید به این شرح بود. فراموش نکنید که بهتر است در صورت مشاهده این نشانه ها با درد خفیف حتما در کوتاه ترین زمان ممکن برای درمان اقدام کنید چرا که در صورت بیشتر شدن علائم می تواند خطرات جدی تری برایتان به همراه داشته باشد.

نشانه های سرطان کلیه در هر مرحله از بیماری

باید بدانید که مراحل پیشرفت این بیماری متفاوت می باشد و در حقیقت هر مرحله می تواند خبر از جدی بودن بیماری بدهد. به همین علت است که شما باید نسبت به هر نشانه خاص سرطان کلیه گوش به زنگ باشید و حتما به آن ها توجه نمایید :

  • مرحله 1 : در این مرحله تومور کلیوی شما هنوز به اندازه 7 سانتی متر می باشد و در درون کلیه شما وجود دارد. در این مرحله شما ممکن است درد در پهلو ها و خون ادراری را تجربه کنید.
  • مرحله 2 : در این مرحله اندازه سرطان کلیه کمی بیشتر می باشد و اندازه تومور از 7 سانت بیشتر می رود. در این مرحله از نشانه های سرطان کلیه می توانیم به بیشتر شدن درد اشاره کنیم. 
  • مرحله 3 : در این مرحله گفته می شود که سرطان کلیه از کلیه فراتر رفته است و در رگ های اصلی پخش شده است. در این مرحله درمان و کنترل سرطان کلیه سخت تر می باشد.
  • مرحله 4 : در این مرحله سرطان به غدد فوق کلیوی سرایت پیدا کرده است. در مرحله 3 و 4 می توانیم خستگی و بی حالی و کم اشتهایی را به مرور بیشتر مشاهده کنیم.

اما فراموش نکنید که برخی از این نشانه ها نیز باید توسط پزشک متخصص در این زمینه برسی شود تا تعیین گردد آیا نشانه های سرطان کلیه وجود دارد یا خیر. به همین علت است که به شما پیشنهاد می کنیم به محض مشاهده درد های پهلو حتما به یک اورولوژیست مراجعه کنید.

نشانه های سرطان کلیه کلیه در چه سنی بیشتر بروز پیدا می کند ؟

اگر می خواهیم بدانیم که آیا نشانه هایی که مشاهده می کنیم دقیقا مربوط به نشانه های سرطان کلیه می باشد یا خیر به سن نیز باید توجه زیادی کنیم. در حقیقت سن می تواند یک عامل مناسب برای تعیین دقیق بیماری کلیه می باشد. به طور کلی گفته می شود که سرطان کلیه در سنین بین 64 تا 75 بروز پیدا می کند. البته در نظر داشته باشید که حتی اگر در خارج از این بازه سنی نیز این نشانه ها را مشاهده کردید حتما در زمان مناسب با یک متخصص آن را مطرح کنید.

چگونه نشانه های ناشی از سرطان کلیه را کاهش دهیم ؟

باید گفته شود که وقتی نشانه های سرطان کلیه را مشاهده می کنید دیگر سخت تر می توانید آن را کنترل کنید. در حقیقت در بحث سرطان بافت های مختلف اگر ما به سراغ این بیماری ها برویم در این صورت درمان آن و کنترل نشانه های آن آسان می باشد اما اگر نشانه سرطان بروز پیدا کند و پس از آن برای درمان اقدام کنید در این صورت درمان و کاهش این نشانه ها به مراتب سخت تر و دشوار تر می باشد.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات در خصوص سرطان کلیه و درمان آن بر روی لینک رو به رو کلیک کنید : درمان سرطان کلیه

چرا سرطان کلیه ایجاد می شود ؟

دلایل ایجاد سرطان کلیه می تواند متفاوت باشد که مهم ترین این موارد به این شرح می باشد :

  1. مصرف دخانیات علی الخصوص سیگار که هر چه بیشتر مصرف داشته باشید احتمال سرطان نیز بالا تر می رود.
  2. رادیوتراپی پس اگر سابقا توسط این روش درمانی با بیماری مقابله کرده اید در نتیجه این امواج رادیویی احتمال ابتلا به سرطان کلیه نیز افزایش پیدا می کند.
  3. سابقه خانوادگی یعنی وجود فردی که در خانواده شما به این بیماری مبتلا شده است می تواند ریسک ابتلا در هر یک از اعضا خانواده را بالا ببرد.
  4. دیالیز طولانی مدت که احتمالا این بیماری را بالا می برد.
  5. فشار خون بالا که اهمیت کنترل فشار و محدود کردن مصرف را دو چندان برابر می کند.
  6. چاقی که بدون شک هر چه اضافه وزن شما بیشتر باشد احتمال این بیماری نیز بیشتر می باشد.
  7. سبک زندگی نا سالم و عدم نگهداری از کلیه ها که می تواند هر بافتی را تحت تاثیر قرار دهد

در آخر خوب است بدانید که به طور کلی وجود ژن سرطان در برخی از خانواده موجب می شود که همه اعضا آن خانواده در خطر ابتلا باشند اما شما با یک سبک زندگی سالم می توانید از بروز این بیماری جلوگیری نمایید.

نشانه های سرطان کلیه

چگونه از سرطان کلیه جلوگیری کنیم ؟

حتی اگر کلیه های شما در ریسک بالای سرطان نیز باشد انجام برخی رفتار ها و مراقبت ها می تواند موجب شود که شما از سرطان کلیه و مراقبت از آن ها جلوگیری کنید و کمتر به نشانه های سرطان کلیه دچار شوید. در نظر داشته باشید که علت بیماری های همون سرطان کلیه به طور دقیق مشخص نیست و از این رو به طور قطعی نمی توان از آن جلوگیری کرد اما همچنان این چند راهکار ساده کمک زیادی به شما خواهد کرد :

  1. آب کافی بنوشید : نوشیدن حداقل روزی هشت لیوان آب در روز می تواند بهترین راه برای مراقبت از کلیه های شما باشد.
  2. مصرف نمک را محدود کنید : شاید ندانید اما بدون شک یکی از بدترین مواد غذایی که می تواند به ایجاد سرطان کلیه منجر شود نمک می باشد که چه مستعد سرطان کلیه هستید و چه کلیه های شما مستعد نیست باز هم بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.
  3. وزن خود را متعادل نگه دارید : اگر دچار اضافه وزن هستید حتما وزن خود را کاهش دهید تا از کلیه های خود مراقبت کنید.
  4. کربوهیدرات را محدود مصرف کنید : خوب است بدانید که یکی از علت های ایجاد سرطان کلیه دیابت می باشد پس با محدود کردن مصرف قند ها از این ارگان مهم نگهداری کنید
  5. مصرف دخانیات را محدود کنید : بدون شک مهم ترین علت سرطان در هر قسمت از بدن دخانیات می باشد پس مصرف آن را محدود کنید.
  6. با پزشک متخصص مشورت کنید : اگرریسک ابتلا به سرطان دارید خوب است بدانید که پزشک مورد نظر شما می تواند با تجویز برخی راهکار ها از بروز این بیماری جلوگیری کند.

با انجام این راهکار های ساده شما می توانید تا حد بسیار زیادی از ایجاد سرطان کلیه جلوگیری کنید. همچنین فراموش نکنید که مصرف پروتئین خوب است اما مصرف بیش از اندازه آن مشکلات زیادی به همراه دارد.

سرطان کلیه در آقایان رایج تر است یا زنان ؟

تجربه نشانه داده است که سرطان کلیه در آقایان رایج تر از بانوان می باشد و مراجعینی که با نشانه های سرطان کلیه مراجعه می کنند در بیشتر مواقع مردان می باشد. با این وجود در تحقیقات اخیر نشان داده شده است که امروزه اپیدمی این بیماری در بین بانوان بیشتر دیده می شود و به نظر می آید که این بیماری بر روی بانوان نیز به تازگی تاثیر زیادی می گذارد. در هر صورت باید در نظر داشت که هر کس مواردی که فوقا ذکر کردیم رعایت نکند می تواند دچار سرطان کلیه شود.

آیا درمان سرطان کلیه دردناک است ؟

بله سرطان را می توان یکی از دردناک ترین بیماری ها باشد که هم شما را ضعیف می کند و هم درمان آن سختی ها مربوط به خود را دارد. در حقیقت گاهی درد های سرطانی به قدری بالا می گیرد که امکان تحمل کردن آن وجود ندارد. از این روست که به شما پیشنهاد می کنیم پیش از تشدید نشانه های سرطان کلیه و در مراحل ابتدایی حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. فراموش نکنید که کوچک ترین نشانه این بیماری را جدی بگیرید تا درمان آن نیز برای شما ساده تر شود.

چه زمان برای درمان سرطان کلیه به پزشک مراجعه کنیم ؟

پیشنهاد ما این است که محض مشاهده نشانه هایی مانند درد پهلو یا خستگی با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید چرا که هر لحظه ممکن است این سرطان وارد مراحل بعدی خود و جدی تری شود که امکان درمان آن را سخت تر می کند. از این روست که بهتر است پیش از آنکه سرطان کلیه به سراغ شما بیاید شما به سراغ آن بروید علی الخصوص اگر نشانه های سرطان کلیه را حتی به صورت خفیف دارا می باشید یا از زمینه سرطان کلیه برخوردارید.

نشانه های سرطان کلیه

برای درمان سرطان کلیه به تخصصی نیاز داریم ؟

تخصص اورولوژی می تواند در زمینه درمان بیماری های کلیه و مجاری ادراری به شما کمک کند. کافیست یک اورولوژیست خوب پیدا کنید و به پیدا کردن بهترین و مناسب ترین روش درمان سرطان کلیه بپردازید. ما می توانیم در پیدا کردن یکی از بهترین اورولوژیست های تهران به شما کمک کنیم کافیست بر روی لینک نوبت دهی آنلاین در بالای این صفحه کلیک کنید و اقدام به گرفتن نوبت نمایید.

سخن آخر در خصوص نشانه های سرطان کلیه

ما در این مطلب سعی کردیم تا هرآنچه در خصوص نشانه های سرطان کلیه نیاز بود را در اختیار شما قرار دهیم و به اطلاعات مورد نیازتان بپردازید. اما فراموش نکنید که شاید مشکلات و بیماری های دیگر مانند عفونت علی الخصوص در مجاری ادراری می تواند این نشانه ها را به وجود بیاورد و در نهایت تشخیص پزشک می باشد که می تواند تعیین کند آیا به سرطان کلیه مبتلا هستید یا خیر ! از این رو ضمن در نظر گرفتن نشانه هایی که در این مطلب ذکر کردیم حتما با یک اورولوژیست نیز صحبت کنید.

در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد و از آن بهره مند شده باشید.

منبع : .clevelandclinic.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *