آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود ؟

4.6/5 - (59 امتیاز)

آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود یا خیر؟

دستگاه های تناسلی چه در بدن بانوان و چه در بدن آقایان از اندام های مربوط به خود برخوردار می باشند که بدیهی است کوچک ترین اختلال در آن ها می تواند منجر به بیماری های مهمی از جمله ناباروری باشد. یکی از این مشکلات که قصد داریم در این مطلب تاثیر آن را بر روی ناباروری برسی کنیم واریکوسل است. آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود ؟  این مشکل چیست و چرا در باروری تاثیر دارد ؟

در این مطلب به طور کامل به این سوال پاسخ می دهیم پس با ما همراه باشید و در خصوص تاثیر واریکوسل بر روی ناباروری مردان به کسب اطلاعات لازم بپردازید.

وریکوسل چیست ؟

برای اینکه بدانیم آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود یا خیر در قدم اول باید بدانیم که این مشکل چیست و چرا به وجود می آید ؟

واریکوسل به سیاهرگ واریسی در ناحیه بیضه آقایان گفته می شود که به علت تجمع خون و ورم باعث درد ، تورم و گاها ناباروری آقایان می باشد.

در حقیقت رگ های واریسی می توانند در هر جایی به وجود بیایند که یکی از این قسمت ها بیضه می باشد. تجمع خون در رگ های بیضوی مشکلات زیادی را به وجود می آورد که گفته می شود ناباروری نیز یکی از آن ها می باشد. در ادامه بیشتر در خصوص این بیماری توضیح می دهیم.

آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود ؟

بله ! آزمایشات نشان داده است که یکی از بیماری هایی که می تواند در نتیجه واریکوسل ایجاد شود ناباروری می باشد. البته این ناباروری دائمی نمی باشد چرا که به طور کلی این انسداد و تجمع خون در شاهرگ دائمی نیست و قابل درمان است و طبیعتا با درمان این مشکل ، ناباروری در آقایان نیز درمان می شود.

شما می توانید در خصوص کسب اطلاعات دقیق در خصوص درمان ناباروری آقایان بر روی لینک رو به رو کلیک کنید و به کسب اطلاعات کامل بپردازید : ناباروری در مردان

آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود ؟

چرا واریکوسل باعث ناباروری می شود ؟

البته باید در نظر داشته باشید که به نظر برخی از متخصص ها واریکوسل می تواند باعث ناباروری شود اما در هر صورت درمان این بیماری برای درمان ناباروری نیز باید در نظر گرفته شود. اما چگونه واریکوسل باعث ناباروری میشود ؟

بنا به نظر متخصصین واریکوسل یاعث کاهش کیفیت تولید و میزان اسپرم می شود که در نهایت می تواند منجر به ناباروری شود. گفته می شود که این بیماری می تواند بر روی شکل اسپرم و حتی میزان تحرک اسپرم نیز تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

در حقیقت تحقیقات نشان داده است واریکوسل می تواند موجب افزایش فشار و دما در ناحیه پوسته بیضه یا اسکروتوم Scrotum شود که در کیفیت اسپرم ها و تولید آن تاثیر منفی دارد و با کاهش میزان آن در نهایت می تواند یکی از دلایل ناباروری مردانه باشد.

درصد بارداری با واریکوسل

گفته می شود که درصد ایجاد ناباروری در نتیجه واریکوسل پایین تر می باشد و به این شکل نیست که بسیاری از ناباروری آقایان در نتیجه واریکوسل باشد.

به طور کلی 10 درصد از آقایان به این مشکل دچار می باشند اما خوب است بدانید در بین زوج های نابارور میزان مشاهده واریکوسل تا 30 درصد بوده است. یعنی از 30 درصد از افرادی که برای درمان ناباروری مراجعه کردند به این مشکل دچار بوده اند.

سن ایجاد واریکوسل نیز از 15 سالگی تا 35 سالگی می باشد از این رو طبیعی است که در بین زوجین جوان این مشکل بیشتر دیده شده و به ناباروری منجر شود.

واریکوسل چگونه ایجاد می شود ؟

فوقا گفتیم که این بیماری یک بیماری واریسی می باشد و برای علت ایجاد این مشکل باید به سراغ علت ایجاد واریس برویم :

سیاهرگ هایی که خون را به سمت قلب می برند دارای دریچه هایی هستند که مانع از بازگشت خون می شوند. این دریچه ها تحت عوامل مختلف ممکن است تخریب شوند و در این زمان است که رگ های واریسی به وجود می آید. واریکوسل بیضه نیز در نتیجه تخریب یکی از این دریچه ها و تجمع خون در این ناحیه ایجاد شده است که می تواند درد زیادی ایجاد کند و موجب ناباروری نیز شود.

آیا می دانید که واریکوسل خود نیز از درجات مختلفی برخوردار می باشد که تاثیر آن در ناباروری نیز متفاوت خواهد بود ؟

واریکوسل معمولا نشانه هایی به همراه خود دارد که عدم باروری یکی از آن ها می باشد. در ادامه برخی دیگر از آن نشانه های آن را برای شما برسی می کنیم :

آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود ؟

علائم و عوارض واریکوسل

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم ؟ بدیهی است که تشخیص این بیماری با پزشک متخصص است و تنها اوست که با مشخص کردن آزمایش های مشخص و مربوطه می تواند تشخیص دهد که اولا آیا شما به این بیماری دچار هستید یا خیر و دوما آیا ناباروری مستقیما در نتیجه این مشکل ایجاد شده است یا خیر. با این وجود اگر نشانه های زیر را داشته اید به شما پیشنهاد می کنیم در اولین فرصت با یک اورولوژیست مشورت کنید :

  • درد بیضه : درد بیضه معمولا وقتی ایجاد می شود که شما به مدت طولانی ایستاده اید و فشار روی این رگ های آسیب دیده بیشتر می شود. همچنین هر چقدر رگ متورم تر باشد درد بیشتر و فشار در این ناحیه نیز بالا تر می رود. البته درد بیضه می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که شما می توانید با کلیک بر روی این لینک به کسب اطلاعات دقیق بپردازید : علت درد بیضه
  • آتروفی بیضه : از دیگر نشانه هایی که در نتیجه بیضه ایجاد می شود می توان به کوچک تر شدن بیضه ها اشاره کرد که معمولا بعد از بر طرف شدن این مشکل بیضه ها به حالت طبیعی باز می گردد.

آیا ناباروری ناشی از واریکوسل دائمی است ؟

همانطور که گفتیم مهم ترین دلیل تاثیر این مشکل در ناباروری آقایان فشار و افزایش دمایی است که در این ناحیه ایجاد می شود. بدیهی است که درمان واریکوسل فشار این ناحیه را بر می دارد و مشکل ناباروری شما حل می شود. البته گاهی کم بودن میزان اسپرم و کاهش کیفیت آن به ظاهر مربوط به تورم این رگ ها بوده است و اگر با درمان این مشکل همچنان در باروری شما مشکل وجود داشت در این صورت بهتر است که برای پیگیری سایر روش درمان ناباروری با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

درمان واریکوسل

همیشه نیاز به درمان واریکوسل نیست و زمانی باید به درمان این مشکل بپردازید که نشانه های مانند درد یا ناباروری بروز پیدا می کند. در این صورت دو روش برای درمان این بیماری وجود دارد که به این شرح می باشد :

  1. جراحی : این روش باید توسط اورولوژیست انجام شود که در آن از طریق شکم یا لگن سیاهرگ غیر طبیعی شما بسته شده یا گره می خورد. پس از این عمل خون جمع شده در این سیاهرگ به جریان اصلی باز می گردد و تورم ، درد و مشکلات ناشی از واریکوسل مانند ناباروری نیز بر طرف می شود. به این جراحی واریکوسلکتومی گفته می شود.
  2. آمبولیزاسیون واریکوسل : در این روش درمانی یک لوله کوچک در کشاله ران قرار می گیرد و یک سیم پیچ کوچک از طریق این لوله در واریکوسل جایگذاری می شود که مانع از ورود خون در ورید های غیر طبیعی می شود.

آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود ؟

انتخاب بهترین روش درمان این بیماری کاملا بسته به پزشک متخصص شما می باش و بهتر است در این خصوص با یک اورولوژیست مشورت کنید.

سخن آخر در خصوص واریکوسل و تاثیر آن در ناباروری

ما در این مطلب سعی داشته ایم تا به این سوال که آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود یا خیر به طور کامل پاسخ دهیم. در آخر باید در نظر داشته باشید که اگر می خواهید به طور ریشه ای ناباروری خود را علت یابی کنید و به طور قطعی آن را درمان کنید باید با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا تعیین شود آیا اصلا واریکوسل دارید یا خیر و چنانچه از آن برخوردار می باشید آیا این درجه از این مشکل می تواند موجب ناباروری شود یا خیر !

امکان مشاوره و دریافت نوبت برای شما در این صفحه میسر شده است و با کلیک بر روی گزینه نوبت دهی آنلاین می توانید بهترین متخصص را هم برای درمان ناباروری و هم برای مشکلات مجاری ادراری پیدا کنید و به سادگی به مشکلات خود پایان دهید.

در آخر امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منبع :

Healthline

UCSF

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *