پروستات خوش خیم چیست ؟

4.7/5 - (57 امتیاز)

پروستات خوش خیم

یکی از مهم ترین ارگان های بدن آقایان که ممکن است درگیری زیادی با آن پیدا کنند مربوط به غده پروستات آن ها می باید که نه تنها تاثیر زیادی در کیفیت زندگی روزمره آن ها خواهد داشت بلکه بیماری های آن نیز می تواند مشکلات زیادی برای هر گروه سنی ایجاد کند. یکی از بیماری های شایع که در این غده به وجود می آید مربوط به پروستات خوش خیم می باشد. اما پروستات خوش خیم چیست ؟ بهترین روش درمان این پروستات خوش خیم چیست ؟ ما

در این مطلب همراه شماییم تا اطلاعات مورد نظر شما را در خصوص پروستات خوش خیم در اختیارتان قرار دهیم پس این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

پروستات چیست ؟

پروستات غده ای گردویی شکل است که بخشی از دستگاه تناسلی مردانه است. وظیفه اصلی پروستات غنی کردن مایع منی می باشد که در فعالیت های جنسی نقش موثری دارد و برای باروری مردان ضروری است. محل قرار گیری پروستات کجاست ؟

این غده در نزدیکی مجرای ادرار را و در پشت مثانه می باشد. منظور از پشت مثانه ناحیه ای است که مجرای ادرار به مثانه می پیوندد. پروستات دارای دو یا چند لوب یا بخش است که توسط یک لایه بیرونی بافت محصور شده و در جلوی راست روده، درست زیر مثانه قرار دارد. از ان روست که کوچک ترین مشکل در پروستات ابتدا در مجاری ادراری و دفع ادرار نشان داده می شود و آن را مختل می کند. 

این غده ممکن است به برخی از بیماری ها دچار شود که یکی از مهم ترین های آن بزرگ بودن پروستات می باشد. در ادامه بیشتر در این خصوص اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار می دهیم.

پروستات خوش خیم چیست ؟

هیپرپلازی خوش خیم پروستات که BPH نیز نامیده می شود، وضعیتی در مردان است که در آن غده پروستات بزرگ شده و از اندازه طبیعی آن خارج می شود.  به پروستات خوش خیم هیپرتروفی خوش خیم پروستات یا انسداد خوش خیم پروستات نیز گفته می شود. به طور کلی آقایان در دو دوره سنی دچار بزرگی پروستات می شود که به این شرح می باشد :

  1. اولین زمان رشد پروستات در زمان بلوغ و ابتدای آن رخ می دهد و در این زمان پروستات دو برابر می شود.
  2. پس از آن در حدود 25 سالگی تا سنین بالاتر آقایان وارد فاز دوم بزرگ شدن پروستات می شود که در حقیقت این فاز دوم منجر به بزرگی پروستات یا پروستات خوش خیم می شود.

این بزرگی پروستات به خودی خود مشکلی ندارد اما به علت مکانی که در آن قرار دارد می تواند به جوارح دیگر فشار بیاورد که نشانه های مهمی را به جای می گذارد. نشانه های پروستات خوش خیم چیست ؟ در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم.

با بزرگ شدن پروستات، غده به مجرای ادرار فشار می آورد و آن را تنگ و باریک می کند. در نهایت، مثانه ممکن است ضعیف شود و توانایی تخلیه کامل را از دست بدهد و مقداری ادرار در مثانه باقی بماند.این مشکلات موجب می شود که نشانه های مهم و آزار دهنده ای به وجود بیاید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

پروستات خوش خیم چیست ؟

نشانه های بزرگی پروستات خوش خیم چیست ؟

با بزرگ شدن پروستات این غده به مجاری ادراری فشار می آورد نشانه های زیر را به دنبال می آورد :

  • تکرر ادرار : شما ممکن است در طول روز نزدیک به 7 الی 8 روز و حتی بیشتر به دفع ادرار نیاز دارید.
  • ناتوانی در نگه داشتن ادرار : شما در این حالت نمی توانید ادرار خود را نگه دارید و این به علت فشار آمدن به مثانه می باشد.
  • سختی ادرار کردن : شما در این حالت در شروع به ادرار کردن دچار مشکل هستید و نمی توانید به خوبی مثانه خود را تخلیه کنید.
  • جریان ادرار ضعیف : وقتی با بزرگی پروستات رو به رو می باشید جریان ادرار بسیار ضعیف است و حتی گاهی نیز قطع می شود.
  • شب ادراری : ممکن است تکرر در ادرار شما حتی به شب نیز کشیده می شود و به طور مکرر نیاز به ادرار در طول شب می شوید.
  • بی اختیاری ادرار : در موارد حاد تر می توان بی اختیاری در ادرار نیز دیده شود.
  • درد : شما با پروستات خوش خیم قطعا با نشانه هایی همچون درد در زمان ادرار کردن و مخصوصا در زمان ادرار کردن رو به رو می شوید.
  • بوی نا معمول : از دیگر نشانه هایی که انتظار می رود داشته باشید بوی نا معمول از ادرار می باشد.

از این روست که تشخیص پروستات خوش خیم از اهمیت زیادی برخوردار می باشد چرا که در ادرار شما مشکلات زیادی ایجاد می کند. اما چرا این نشانه ها حادث می شود ؟ این دو علت را می توانیم جست و جو کنیم :

  • مجرای ادرار مسدود شده است.
  • مثانه تحت فشار است و به همین علت به علت تلاش برای دفع ادرار ضعیف می شود.

آیا پروستات خوش خیم نوعی سرطان است ؟

فوقا کاملا برسی که کردیم که نشانه های پروستات خوش خیم چیست ! اما بدون شک برای شما اهمیت دارد که بدانید که آیا خوش خیمی پروستات نوعی سرطان محسوب می شود یا خیر ! باید گفت که بزرگ شدن پروستات به هیچ عنوان نوعی سرطان نیست. باید بدانید که بزرگی پروستات یک روند طبیعی در بدن آقایان می باشد و این در حالی است که سرطان طبیعی نیست و اختلال در روند رشد سلولی است که در ادامه بیشتر در خصوص آن توضیح خواهیم داد.

تفاوت پروستات خوش خیم و بدخیم چیست ؟

ابتدا باید گفت که منظور از پروستات بدخیم همان سرطان پروستات می باشد و پروستات خوش خیم همان بزرگی پروستات می باشد. هنگامی که شما با پروستات بدخیم رو به رو هستید اولا که تغییر روند رشد سلولی در بافت های شما باعث ایجاد یک توده در آن می شود که بر خلاف پروستات بزرگ ، در بدن پخش می شود و تنها در پروستات باقی نمی ماند. این درحالی است پروستات خوش خیم پخش نمی شود و ارگان های دیگر بدن را درگیر نمی کند و از این رو به نسبت سرطان کاملا بی خطر می باشد.

پروستات خوش خیم چیست ؟

آیا پروستات خوش خیم به سرطان پروستات منجر می شود ؟

خیر ! هیچ اطلاعات قطعی در دسترس نیست که نشان دهد بزرگی پروستات علت سرطان است. هرچند که علت هر دو پروستات خوش خیم و بد خیم به طور دقیق مشخص نیست اما به صراحت می توان گفت که پروستات بدخیم از تغییر ساختار سلولی آغاز می شود و این علت در بزرگی پروستات دیده نمی شود.

با این وجود به شما پیشنهاد می کنیم که اگر نشانه های بزرگی پروستات را دارید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید چرا که باید تحت کنترل پزشک این بیماری را کنترل نمایید.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

بدون شک در کنار تمامی اطلاعاتی که در خصوص بزرگی پروستات کسب کردید مهم ترین سوال و دغدغه مربوط به درمان می باشد. اما درمان پروستات خوش خیم چیست ؟ درمان این بیماری را به طور کلی می توانید در این چهار بخش دنبال نمایید :

  1. تطبیق و تنظیم سبک زندگی با این مشکل : در این روش به علت سن یا شرایط شما ترجیح داده می شود که با بزرگی پروستات زندگی کنید تا درمان کنید.
  2. دارو درمانی : دارو هایی برای کنترل عوارض ناشی از پروستات خوش خیم تجویز می شود و در نهایت بزرگی آن نیز به کمک دارو های مختلف کنترل می شود.
  3. روش های کم تهاجمی : در این روش ها برای اینکه بدن مکانیسم دفاعی به خود نگیرد و شرایط بدتر نشود سعی می شود تا با روش های کم تهاجمی این بیماری درمان شود.
  4. جراحی : در اخر اگر روش های فوق موثر واقع نشود اقدام به جراحی می شود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات کامل در خصوص درمان پروستات خوش خیم بر روی لینک رو به رو کلیک کنید و 0 تا 100 درمان این مشکلات را مشاهده کنید : درمان پروستات

علت پروستات خوش خیم چیست ؟

علت پروستات خوش خیم به طور دقیق مشخص نیست. با این حال، عمدتا با بالا رفتن سن آقایان این عارضه قابل پیش بینی می باشد. 

خوب است بدانید در افرادی که در سنین پایین بیضه ها خود را جراحی و برداشته اند ، بزرگی پروستات دیده نشده است و از این رو برخی از محققان بر این باورند که پروستات خوش خیم در نتیجه افزایش سن بیضه ها رخ می دهد.

آمار ها نشان داده است که نزدیک به اکثریت آقایانی که سن 40 سالگی را رد کرده اند به این مشکل دچار شده اند و از این رو سن را می توانیم مهم ترین عامل در این زمینه در نظر بگیرید. با این وجود علت های دیگری نیز قابل برسی می باشد و در افرادی که در ادامه ذکر می کنیم احتمال بزرگی پروستات بیشتر می باشد :

  1. آقایان بالا 40 سال
  2. افرادی که از سابقه خانوادگی برخوردار می باشند.
  3. افراد دارای چاقی و اضافه وزن
  4. افرادی که به دیابت نوع دوم دچار هستند.
  5. افرادی که بیماری های قلبی و گردش خون دارند.
  6. افرادی که تحرک بدنی کافی را ندارند.
  7. افرادی که به اختلال در نعوظ دچار هستند.

از این رو می توان در پاسخ به این سوال که علت پروستات خوش خیم چیست جواب های فوق را جست و جو کرد. در هر صورت اگر از شرایط فوق برخوردار می باشید حتما در زمان مناسب برای برسی وضعیت پروستات خود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پروستات خوش خیم چیست ؟

آیا حتما باید پروستات خوش خیم درمان شود ؟

همانطور که گفتیم بیماری های مربوط به پروستات در اولین قدم مجاری ادراری شما را تحت الشعاع قرار می دهند که از این رو شرایط زندگی را دشوار می کند. اما با این وجود دارو هایی که مربوط به خود بزرگی پروستات می باشند می توانند کیفیت روابط جنسی و بسیاری از موارد دیگر را تحت تاثیر خود قرار دهند و از این رو همیشه مستقیم به سراغ درمان پروستات خوش خیم نمی رویم بلکه گاهی کنترل کردن نشانه های مربوط به آن یکی از بهترین انتخاب های پیش روی شما می باشد.

در هر صورت انتخاب بهترین راه برای شما که به بزرگی پروستات دچار هستید با پزشک متخصص است پس بهتر است از ایشان بپرسید که بهترین راه درمان و کنترل پروستات خوش خیم چیست.

بزرگی پروستات خوش خیم چقدر شایع است ؟

ابتدا باید بدانید که شما در بزرگی پروستات تنها نیستید. این مشکل یکی از شایع ترین مشکلات پروستات در مردان بالا 50 سال می باشد.خوب است بدانید طی تحقیقاتی در کشور آمریکا نزدیک به 14 میلیون آمریکایی به بزرگی پروستات دچار بودند.

علاوه بر آن نزدیک به نیمی از جمعیت مردان بین 50 تا 61 سال از بزرگی پروستات رنج می برند و پس از 60 سالگی این درصد می تواند به 90 برسد. از این روست که این بیماری را می توانیم شایع بدانیم که روش های کنترل و درمان مشخص شده ای دارد.

برای درمانی پروستات بزرگ باید به چه تخصصی مراجعه کنیم ؟

همانطور که می دانید و فوقا نیز اشاره کردیم درمان و تشخیص پروستات خوش خیم تاثیر ارتباط بسیار زیادی با پزشک متخصص شما دارد. اما تخصص مربوط به پروستات خوش خیم چیست ؟ شما در این زمینه باید به یک اورولوژیست مراجعه کنید که علاوه بر تخصص در مجاری ادراری در زمینه بیماری های مربوط به پروستات نیز فعالیت می کند. شما می توانید برای تماس با یکی از بهترین فوق تخصص های اورولوژی در تهران بر روی لینک نوبت دهی آنلاین کلیک کنید و به کسب اطلاعات لازم بپردازید.

سخن آخر در خصوص پروستات خوش خیم

در این مطلب سعی شد تا در خصوص پروستات خوش خیم تمامی اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهیم که در نهایت امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در آخر این مطلب به شما پیشنهاد می کنیم که  با مشاهده هر گونه نشانه های مربوط به این مشکل با یک متخصص مشکل خود را در میان بگذارید چرا که این نشانه ها با بسیاری از بیماری های جدی دیگر مشترک می باشد که بهتر است هر چه زودتر تعیین و تشخیص داده شود.

منبع : www.niddk.nih.gov – Prostate Enlargement (Benign Prostatic Hyperplasia)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *